Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Norges största skidort Trysil stänger på grund av corona
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Sarastro" data-source="post: 1202191" data-attributes="member: 168297"><p>Ärligt talat har jag svårt att se en rimlig proportion mellan denna drastiska åtgärd (att stänga alla skidanläggningar i Norge) och de negativa konsekvenserna. Detta inte bara för de som bokat, utan i lika hög grad för de som äger de olika anläggningarna, butiker, turarrangörer, anställda, osv. Dessutom är det väl kommunerna som beslutat (så står det i alla fall på Skistars hemsida), så regeringsbeslutet verkar inte vara tvingande.</p><p></p><p>Man blir knappast smittad av att vara på fjället, eller åtminstone är inte risken större än på gatan i Stockholm eller Oslo (eller för den delen Säffle eller Bergen). Smittad blir man främst man när man tränger ihop många människor på ett litet inomhusutrymme, t ex på restauranger, kollektivtrafik, eller (måhända i synnerhet) aktiviteter typ afterski (då ju själva idén är att umgås på "nära" håll och man eventuellt, kanske under alkoholens inverkan, sänker garden något).</p><p></p><p>En rimligare åtgärd hade väl varit att annonsera att all servering i restauranger upphör (inkl afterski), men att de som bor på hotell kan beställa och hämta mat utanför restaurangen? De som bor i "hytte" hade nog huvudsakligen tänkt sig självhushåll ändå, så där torde problemet vara ytterst marginellt.</p><p></p><p>Möjligen skulle man se'n kunna komplettera med att köra liftar "varannat säte" för ökat avstånd mellan två personer från olika sällskap. En sexstolslift blir då i praktiken en trestolslift (eller lite mer, om personer i samma sällskap sitter bredvid varandra), och en ankarlift blir en knapplift, medan en knapplift inte påverkas alls. Utöver detta uppmaning att hålla avstånd i liftkön. Funkar det i kön till matbutiken i Italien (trots att italienare ju inte är världens mest välorganiserade folk; - jag vet eftersom jag jobbar åt ett italienskt bolag), så borde det funka i Norge.</p><p></p><p>Visst skulle en del avboka (i synnerhet om just afterski är den viktigate delen av resan), men jag tror ändå att de flesta värderar skidåkning och fjällvistelse tillräckligt högt för att avbokningarna skulla vara ytterst begränsade.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Sarastro, post: 1202191, member: 168297"] Ärligt talat har jag svårt att se en rimlig proportion mellan denna drastiska åtgärd (att stänga alla skidanläggningar i Norge) och de negativa konsekvenserna. Detta inte bara för de som bokat, utan i lika hög grad för de som äger de olika anläggningarna, butiker, turarrangörer, anställda, osv. Dessutom är det väl kommunerna som beslutat (så står det i alla fall på Skistars hemsida), så regeringsbeslutet verkar inte vara tvingande. Man blir knappast smittad av att vara på fjället, eller åtminstone är inte risken större än på gatan i Stockholm eller Oslo (eller för den delen Säffle eller Bergen). Smittad blir man främst man när man tränger ihop många människor på ett litet inomhusutrymme, t ex på restauranger, kollektivtrafik, eller (måhända i synnerhet) aktiviteter typ afterski (då ju själva idén är att umgås på "nära" håll och man eventuellt, kanske under alkoholens inverkan, sänker garden något). En rimligare åtgärd hade väl varit att annonsera att all servering i restauranger upphör (inkl afterski), men att de som bor på hotell kan beställa och hämta mat utanför restaurangen? De som bor i "hytte" hade nog huvudsakligen tänkt sig självhushåll ändå, så där torde problemet vara ytterst marginellt. Möjligen skulle man se'n kunna komplettera med att köra liftar "varannat säte" för ökat avstånd mellan två personer från olika sällskap. En sexstolslift blir då i praktiken en trestolslift (eller lite mer, om personer i samma sällskap sitter bredvid varandra), och en ankarlift blir en knapplift, medan en knapplift inte påverkas alls. Utöver detta uppmaning att hålla avstånd i liftkön. Funkar det i kön till matbutiken i Italien (trots att italienare ju inte är världens mest välorganiserade folk; - jag vet eftersom jag jobbar åt ett italienskt bolag), så borde det funka i Norge. Visst skulle en del avboka (i synnerhet om just afterski är den viktigate delen av resan), men jag tror ändå att de flesta värderar skidåkning och fjällvistelse tillräckligt högt för att avbokningarna skulla vara ytterst begränsade. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Norges största skidort Trysil stänger på grund av corona
Tillbaka
Topp