Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Offpist-åkare underskattar betydelsen av att mäta lutning i lavinfarlig terräng
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="mooden94" data-source="post: 1221578" data-attributes="member: 95291"><p>På tala om kommentaren att det inte stavmetoden är så exakt, som jag glömde påpeka (man håller staven nån cm för högt, inte exakt rakt osv) så är inte lavin och lutning en exakt vetenskap heller; du ska inte tro att du är säker bara för att du går på 29.999° lutning... </p><p></p><p>Vetenskapen ut är bara så exakt som datan in. Där med tycker jag att stavmetoden är erforderligt säker bara man försöker göra den så exakt det går (häng staven för vertikalen, sikta horisontalen efter horisontrn etc) men framförallt så förhåll dig konservativ och nöj dig efter halva staven för 26° än att sikta in dig efter 29.999°</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="mooden94, post: 1221578, member: 95291"] På tala om kommentaren att det inte stavmetoden är så exakt, som jag glömde påpeka (man håller staven nån cm för högt, inte exakt rakt osv) så är inte lavin och lutning en exakt vetenskap heller; du ska inte tro att du är säker bara för att du går på 29.999° lutning... Vetenskapen ut är bara så exakt som datan in. Där med tycker jag att stavmetoden är erforderligt säker bara man försöker göra den så exakt det går (häng staven för vertikalen, sikta horisontalen efter horisontrn etc) men framförallt så förhåll dig konservativ och nöj dig efter halva staven för 26° än att sikta in dig efter 29.999° [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Offpist-åkare underskattar betydelsen av att mäta lutning i lavinfarlig terräng
Tillbaka
Topp