Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Pimpa dina skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Martin_Akesson" data-source="post: 1171942" data-attributes="member: 5351"><p>Carled: Som du redan lagt märke till så har vi uppdaterat det lilla stavfelet, tack. De skidor vi har "pimpat" är ett par PT (och inte ett par Patrioter, även om de är snarlika). Jag hade gärna valt en fetare modell, dock för att förenkla tillverkningen och hålla nere tiden utgick vi alla i vårt gäng från samma skidmodell.</p><p></p><p>När det gäller din kommentar om Titanal så skulle jag kunna hänvisa till den information jag fått från skidfabriken i Åre, men jag ger mig på en förklaring. Du har rätt i att aluminium inte är så elastiskt (jämfört med många polymerer), även om aluminium har viss elasticitet. Det som spelar större roll är de ingående materialens egenskaper och E-modul. Efter att skidorna formats är det Titanalets högre E-modul som "hjälper" till och bibehåller tip- & tailrockern. E-modulen för glasfiber är vanligen 35-45 GPa och E-modulen för aluminium är ca. 70 GPa. Här har du alltså förklaringen, om än väldigt förenklat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Martin_Akesson, post: 1171942, member: 5351"] Carled: Som du redan lagt märke till så har vi uppdaterat det lilla stavfelet, tack. De skidor vi har "pimpat" är ett par PT (och inte ett par Patrioter, även om de är snarlika). Jag hade gärna valt en fetare modell, dock för att förenkla tillverkningen och hålla nere tiden utgick vi alla i vårt gäng från samma skidmodell. När det gäller din kommentar om Titanal så skulle jag kunna hänvisa till den information jag fått från skidfabriken i Åre, men jag ger mig på en förklaring. Du har rätt i att aluminium inte är så elastiskt (jämfört med många polymerer), även om aluminium har viss elasticitet. Det som spelar större roll är de ingående materialens egenskaper och E-modul. Efter att skidorna formats är det Titanalets högre E-modul som "hjälper" till och bibehåller tip- & tailrockern. E-modulen för glasfiber är vanligen 35-45 GPa och E-modulen för aluminium är ca. 70 GPa. Här har du alltså förklaringen, om än väldigt förenklat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Pimpa dina skidor
Tillbaka
Topp