Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Pjäxor helt utan spännen – dubbel-BOA är här
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HDTV" data-source="post: 1316326" data-attributes="member: 172508"><p>Tänkte bidra med mina erfarenheter rörande BOA.</p><p></p><p>Min uppsättning är ett par Nordica Speedmachine 3 130S. S-modellen har en hårdare (”bättre” liner än vanliga Speedmachine). Jag har fått göra en hel del bootfitting som blev bra till sist men kunde säkert finslipa lite till för att få det perfekt. Av en händelse hittade jag ett par ZipFit Gara här på Freeride till en bra peng och tänkte jag skulle prova. Efter att justerat med lite kork blev er riktigt bra och tänkte jag behåller denna uppsättning. Förra året blev det en riktigt bra rea på ett par Fischer RC4 Pro MV. Denna pjäxa kommer med ett par ZipFit liners och tänkte jag provar då jag har bra erfarenhet av ZipFit. Jag har nu kör med Fischern i ca 1,5 vecka och enbart justerat med lite kork för bättre hälgrepp. Fischer’n är mycket hårdare pjäxa än Nordica’n och det kändes skönt att växla till mina Speedmaching någon dag under veckan.</p><p></p><p>BOA-knäppningen är riktigt gött, kan justeras enkelt och smidigt med handskar efterhand som behovet uppstår under dagen. Får även något mer omslutande känsla över foten. Kan dock fortfarande bli lite irriterad på att pjäxan inte har dubbel-boa. Skulle gärna ha det för smidigheten att justera under dagen.</p><p></p><p>Jag har även provat Head Kaliber 130 MV GW BOA2 i butik med original liner samt med ZipFit. Dubbel-boan är riktigt gött att ha, inget meck med spännen. Som vanligt har jag även problem med att denna pjäxa behöver en hel del bootfitting för att passa mina fötter, det hjälpte inte med att byta till ZipFit, skulle behöva tryckas här och där. Har även provat Nordica Speedmachine 3 130 Boa DD dock enbart med original liner. Som mid mina 130S ovan skull jag behöva göra en massa bootfitting för att få dem att passa. Upplever även att med Head och Nordica att det är en brottningsmatch att ta på och av pjäxorna till skillnad mot Fischer, detta är dessutom något mer bökigt med BOA på skaftet pga av vajern.</p><p></p><p>Samtliga pjäxor ovan har en läst på 100 mm och Fischer var den enda som passade mina fötter direkt och behövde inte något ingrepp.</p><p></p><p>För mig är BOA är ingen lösning på att slippa bootfitting utan mer av att det är smidigt och lätt att justera. Upplever ingen större skillande i butik med BOA på skaftet mot spännen.</p><p></p><p>Om Fischer kommer med dubbel-boa, kommer det att bli ett givet köp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HDTV, post: 1316326, member: 172508"] Tänkte bidra med mina erfarenheter rörande BOA. Min uppsättning är ett par Nordica Speedmachine 3 130S. S-modellen har en hårdare (”bättre” liner än vanliga Speedmachine). Jag har fått göra en hel del bootfitting som blev bra till sist men kunde säkert finslipa lite till för att få det perfekt. Av en händelse hittade jag ett par ZipFit Gara här på Freeride till en bra peng och tänkte jag skulle prova. Efter att justerat med lite kork blev er riktigt bra och tänkte jag behåller denna uppsättning. Förra året blev det en riktigt bra rea på ett par Fischer RC4 Pro MV. Denna pjäxa kommer med ett par ZipFit liners och tänkte jag provar då jag har bra erfarenhet av ZipFit. Jag har nu kör med Fischern i ca 1,5 vecka och enbart justerat med lite kork för bättre hälgrepp. Fischer’n är mycket hårdare pjäxa än Nordica’n och det kändes skönt att växla till mina Speedmaching någon dag under veckan. BOA-knäppningen är riktigt gött, kan justeras enkelt och smidigt med handskar efterhand som behovet uppstår under dagen. Får även något mer omslutande känsla över foten. Kan dock fortfarande bli lite irriterad på att pjäxan inte har dubbel-boa. Skulle gärna ha det för smidigheten att justera under dagen. Jag har även provat Head Kaliber 130 MV GW BOA2 i butik med original liner samt med ZipFit. Dubbel-boan är riktigt gött att ha, inget meck med spännen. Som vanligt har jag även problem med att denna pjäxa behöver en hel del bootfitting för att passa mina fötter, det hjälpte inte med att byta till ZipFit, skulle behöva tryckas här och där. Har även provat Nordica Speedmachine 3 130 Boa DD dock enbart med original liner. Som mid mina 130S ovan skull jag behöva göra en massa bootfitting för att få dem att passa. Upplever även att med Head och Nordica att det är en brottningsmatch att ta på och av pjäxorna till skillnad mot Fischer, detta är dessutom något mer bökigt med BOA på skaftet pga av vajern. Samtliga pjäxor ovan har en läst på 100 mm och Fischer var den enda som passade mina fötter direkt och behövde inte något ingrepp. För mig är BOA är ingen lösning på att slippa bootfitting utan mer av att det är smidigt och lätt att justera. Upplever ingen större skillande i butik med BOA på skaftet mot spännen. Om Fischer kommer med dubbel-boa, kommer det att bli ett givet köp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Pjäxor helt utan spännen – dubbel-BOA är här
Tillbaka
Topp