Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Roadtrip med elbil? Vi åker till Solheisen och möter Kaj Zackrisson
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1329286" data-attributes="member: 144594"><p>Jag har en Skoda Enyaq dvs VAG med förvärmning, dvs litet nyare än Pistecarvers bil. När det är minus 18 ute (förra veckan, hemfärd från Norge) tar förvärmningen över en timme men den fungerar - jag kom upp i utlovade max 175 kW vid första laddstopp med nästan samma laddkurva som i sommarvärme. Precis som PC skriver går efterföljande förvärmningar mycket fortare. Och om jag hade haft en destinationsladdare på boendet inför avfärd så hade jag kunnat förvärma med el direkt från laddstolpen och starta med varm bil och 100% SOC.</p><p></p><p>Men visst, jag skulle kanske tveka litet att skaffa en bil utan förvärmning även som andrabil om jag bodde längre norrut med fler och oftare minusgrader än i Malmö (åtminstone utan varmgarage). Men som sagt, med hemmaladdare och mest lokal körning går det nog bra ändå. Jag kan förstå dem som har en bränslebil som första bil, men inte att ha elbil som förstabil och bränslebil som andrabil? Låter avigt om det inte handlar om två långpendlare.</p><p></p><p>Vi har bara en bil men jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en ädre elbil som andrabil förutsatt ett bra inköpspris. Instämmer helt i att de kan bli svårsålda (det är ju därför vi leasar hittills). Utvecklingen går framåt men kanske inte med stormsteg, tyvärr. Men de framsteg som görs är på marginalen där de kan göra stor skillnad. Litet bättre laddkurva och litet längre räckvidd.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1329286, member: 144594"] Jag har en Skoda Enyaq dvs VAG med förvärmning, dvs litet nyare än Pistecarvers bil. När det är minus 18 ute (förra veckan, hemfärd från Norge) tar förvärmningen över en timme men den fungerar - jag kom upp i utlovade max 175 kW vid första laddstopp med nästan samma laddkurva som i sommarvärme. Precis som PC skriver går efterföljande förvärmningar mycket fortare. Och om jag hade haft en destinationsladdare på boendet inför avfärd så hade jag kunnat förvärma med el direkt från laddstolpen och starta med varm bil och 100% SOC. Men visst, jag skulle kanske tveka litet att skaffa en bil utan förvärmning även som andrabil om jag bodde längre norrut med fler och oftare minusgrader än i Malmö (åtminstone utan varmgarage). Men som sagt, med hemmaladdare och mest lokal körning går det nog bra ändå. Jag kan förstå dem som har en bränslebil som första bil, men inte att ha elbil som förstabil och bränslebil som andrabil? Låter avigt om det inte handlar om två långpendlare. Vi har bara en bil men jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en ädre elbil som andrabil förutsatt ett bra inköpspris. Instämmer helt i att de kan bli svårsålda (det är ju därför vi leasar hittills). Utvecklingen går framåt men kanske inte med stormsteg, tyvärr. Men de framsteg som görs är på marginalen där de kan göra stor skillnad. Litet bättre laddkurva och litet längre räckvidd. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Roadtrip med elbil? Vi åker till Solheisen och möter Kaj Zackrisson
Tillbaka
Topp