Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Roadtrip med elbil? Vi åker till Solheisen och möter Kaj Zackrisson
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1329415" data-attributes="member: 144594"><p>Jag har kört vår Skoda Enyaq 85x med takbox från och till sedan i somras (Packline 90 cm äldre modell) och skulle uppskatta den ökade förbrukningen grovt till ca 15% med stor reservation och variation , Nyare XXL-storlek skulle säkert dra mer, den här verkar ganska aerodynamisk.</p><p></p><p>Säkert blir det mer än 15% i Autobahn-fart (jag har kört i max 120 i Sverige) och i kallare väder. Vid en norgeresa nyss på 800 km enkel resa i som kallast minus 18 (upp till minus 4) med takbox blev det fyra laddstopp men med perfekt planering hade det räckt med tre.</p><p></p><p>Notera att det oavsett takbox är lönlöst att köra de flesta elbilar fortare än 120-130 vid långresor (det ökade luftmotståndet gör att man inte kommer fram fortare ändå pga tätare laddstopp). Något som sällan nämns av EVangelister (elbilsnördar).</p><p></p><p>Luftbruset hörs med vår Packline men inte så det stör. Tystare än en modernare takbox vi lånade för några år sedan. Inget problem att samtala och lyssna på musik i 120 då vägljudet dominerar precis som på en modern välisolerad bränslebil.</p><p></p><p>I mars väntar en testresa Malmö-Österrike med fyra pers i bilen så vi måste ha takbox. Vi får se, kanske blir det sista Europaresan med takbox… När räckvidden är begränsad som med alla elbilar märks ju allt på marginalen tydligt (plus som minus).</p><p></p><p>Men sammantaget, för den som ändå skulle ta kiss-/kaffe/glass/vilopaus efter varje 2,5 timmar blir det ändå helt görbart även med elbil med takbox. För den som är van vid ett minimum av pauser kan det bli stor skillnad.</p><p></p><p>Vi hade ca 1200 km äkta räckvidd på landsväg med vår gamla diesel XC60 från 2010 och ibland saknar jag den. Om jag kunde marscha i 145 på autobahn (iofs ovanligt och då förstås mindre räckvidd) så kom vi verkligen fram snabbare.</p><p></p><p>Oavsett landsbygd eller autobahn så gick det att pausa när vi ville, utan hänsyn till bilens begränsning. Som fru fredw uttryckte det - känns ibland som att ha fått en jättebebis i familjen som kräver glasspaus varannan timme.</p><p></p><p>Lyssna inte bara på dem som enbart framhäver fördelarna med sin elbil. Det verkar så svårt att öppet och neutralt förmedla även nackdelarna och problemen. En del blir provocerade av det. Men det går att hålla flera saker i huvudet och ändå på det stora hela uppskatta det nya livet. Det gör vi!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1329415, member: 144594"] Jag har kört vår Skoda Enyaq 85x med takbox från och till sedan i somras (Packline 90 cm äldre modell) och skulle uppskatta den ökade förbrukningen grovt till ca 15% med stor reservation och variation , Nyare XXL-storlek skulle säkert dra mer, den här verkar ganska aerodynamisk. Säkert blir det mer än 15% i Autobahn-fart (jag har kört i max 120 i Sverige) och i kallare väder. Vid en norgeresa nyss på 800 km enkel resa i som kallast minus 18 (upp till minus 4) med takbox blev det fyra laddstopp men med perfekt planering hade det räckt med tre. Notera att det oavsett takbox är lönlöst att köra de flesta elbilar fortare än 120-130 vid långresor (det ökade luftmotståndet gör att man inte kommer fram fortare ändå pga tätare laddstopp). Något som sällan nämns av EVangelister (elbilsnördar). Luftbruset hörs med vår Packline men inte så det stör. Tystare än en modernare takbox vi lånade för några år sedan. Inget problem att samtala och lyssna på musik i 120 då vägljudet dominerar precis som på en modern välisolerad bränslebil. I mars väntar en testresa Malmö-Österrike med fyra pers i bilen så vi måste ha takbox. Vi får se, kanske blir det sista Europaresan med takbox… När räckvidden är begränsad som med alla elbilar märks ju allt på marginalen tydligt (plus som minus). Men sammantaget, för den som ändå skulle ta kiss-/kaffe/glass/vilopaus efter varje 2,5 timmar blir det ändå helt görbart även med elbil med takbox. För den som är van vid ett minimum av pauser kan det bli stor skillnad. Vi hade ca 1200 km äkta räckvidd på landsväg med vår gamla diesel XC60 från 2010 och ibland saknar jag den. Om jag kunde marscha i 145 på autobahn (iofs ovanligt och då förstås mindre räckvidd) så kom vi verkligen fram snabbare. Oavsett landsbygd eller autobahn så gick det att pausa när vi ville, utan hänsyn till bilens begränsning. Som fru fredw uttryckte det - känns ibland som att ha fått en jättebebis i familjen som kräver glasspaus varannan timme. Lyssna inte bara på dem som enbart framhäver fördelarna med sin elbil. Det verkar så svårt att öppet och neutralt förmedla även nackdelarna och problemen. En del blir provocerade av det. Men det går att hålla flera saker i huvudet och ändå på det stora hela uppskatta det nya livet. Det gör vi! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Roadtrip med elbil? Vi åker till Solheisen och möter Kaj Zackrisson
Tillbaka
Topp