Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Roadtrip med elbil? Vi åker till Solheisen och möter Kaj Zackrisson
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1329426" data-attributes="member: 175247"><p>Om du tittar på att köpa en tre år gammal elbil så kostar den mer än 50% av nypriset. Om det färdigprutade priset också gör det vet jag inte. Jag har nyligen fått ett preliminärt inbytespris på min elbil som är ca 55%, och kommer de närmaste dagarna att få en värdering och ett bindande bud så vi får se vad det blir.</p><p>För privatleasing (eller motsvarande operationell leasing för företag) där det är ett ”dolt” (och garanterat) restvärde blir det leasingbolagen som får ta smällen. Om jag räknar på fruns bil som vi leasade för snart 2,5 år sedan, så finns det inte en chans att leasingbolaget kan sälja den för det ”dolda” restvärdet. Detta restvärde måste vara betydligt högre än 50% eftersom vi efter 3 år totalt sett endast kommer att ha betalat 170.000- i leasingavgifter. Bilen hade ett officiellt nypris på ca 500.000-. Kanske har tillverkaren prisdumpat bilen för att sälja den, det vet ju inte jag.</p><p>När det gäller företagsbilar med finansiell leasing så är ju bilen avbetalad till 50% efter 3 år, och det borde göra att de flesta elbilsmodeller ligger på den gröna sidan strecket, om man nu inte tog en Tesla som firmabil förstås, den lär inte klara 50% marknadsvärde efter 3 år.</p><p>Vid finansiell leasing är det alltid leasingtagaren som tar risken med restvärdet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1329426, member: 175247"] Om du tittar på att köpa en tre år gammal elbil så kostar den mer än 50% av nypriset. Om det färdigprutade priset också gör det vet jag inte. Jag har nyligen fått ett preliminärt inbytespris på min elbil som är ca 55%, och kommer de närmaste dagarna att få en värdering och ett bindande bud så vi får se vad det blir. För privatleasing (eller motsvarande operationell leasing för företag) där det är ett ”dolt” (och garanterat) restvärde blir det leasingbolagen som får ta smällen. Om jag räknar på fruns bil som vi leasade för snart 2,5 år sedan, så finns det inte en chans att leasingbolaget kan sälja den för det ”dolda” restvärdet. Detta restvärde måste vara betydligt högre än 50% eftersom vi efter 3 år totalt sett endast kommer att ha betalat 170.000- i leasingavgifter. Bilen hade ett officiellt nypris på ca 500.000-. Kanske har tillverkaren prisdumpat bilen för att sälja den, det vet ju inte jag. När det gäller företagsbilar med finansiell leasing så är ju bilen avbetalad till 50% efter 3 år, och det borde göra att de flesta elbilsmodeller ligger på den gröna sidan strecket, om man nu inte tog en Tesla som firmabil förstås, den lär inte klara 50% marknadsvärde efter 3 år. Vid finansiell leasing är det alltid leasingtagaren som tar risken med restvärdet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Roadtrip med elbil? Vi åker till Solheisen och möter Kaj Zackrisson
Tillbaka
Topp