Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Roadtrip med elbil? Vi åker till Solheisen och möter Kaj Zackrisson
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1329917" data-attributes="member: 144594"><p>En ny insikt för mig som jag vetat om, men inte riktigt känt på själv förrän denna helg, är hur mycket vinden påverkar förbrukningen och räckvidden. Särskilt viktigt för elbilar där man ju balanserar på marginalen i högre hastigheter. Jag minns en alpresa med hård motvind och takbox med dieselbilen som gav något tidigarelagt tankstopp och högre kostnad men det var allt, det gick förstås ändå att marcha i 130-140 på autobahn som jag brukar och tidsförlusten blev kanske någon kvart.</p><p></p><p><strong>Helt annat med elbil.</strong> En motvind med styv bris i 11 m/s (inget extremt, långt ifrån storm, ganska vanligt under svenskt vinterhalvår) motsvarar ett luftmotstånd i ca 40 km/h högre hastighet än den som man faktiskt kör. <strong>Om då ”ideal hastighet ” för att nå målet snabbt, laddstopp inräknade, vid en långresa är 125 km/h så blir idealhastigheten med samma elbil i motvind 85 km/h…</strong> Öka farten så kommer du bara fram senare. Det kan göra många många extra timmar på en alpresa och är ungefär lika lätt att förutsäga som vindriktningen (dvs ganska svårt). Och ännu större skillnad (både absolut och relativt) blir det i kallt vinterväder.</p><p></p><p>Detta förklarar nog också varför jag haft så svårt att konsekvent mäta förbrukningen. Och varför jag ibland får förvånande låg förbrukning med takbox (gissningsvis betydande medvind som jag inte märkt).</p><p></p><p><em>(Återpost av mig från ett PM).</em></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1329917, member: 144594"] En ny insikt för mig som jag vetat om, men inte riktigt känt på själv förrän denna helg, är hur mycket vinden påverkar förbrukningen och räckvidden. Särskilt viktigt för elbilar där man ju balanserar på marginalen i högre hastigheter. Jag minns en alpresa med hård motvind och takbox med dieselbilen som gav något tidigarelagt tankstopp och högre kostnad men det var allt, det gick förstås ändå att marcha i 130-140 på autobahn som jag brukar och tidsförlusten blev kanske någon kvart. [B]Helt annat med elbil.[/B] En motvind med styv bris i 11 m/s (inget extremt, långt ifrån storm, ganska vanligt under svenskt vinterhalvår) motsvarar ett luftmotstånd i ca 40 km/h högre hastighet än den som man faktiskt kör. [B]Om då ”ideal hastighet ” för att nå målet snabbt, laddstopp inräknade, vid en långresa är 125 km/h så blir idealhastigheten med samma elbil i motvind 85 km/h…[/B] Öka farten så kommer du bara fram senare. Det kan göra många många extra timmar på en alpresa och är ungefär lika lätt att förutsäga som vindriktningen (dvs ganska svårt). Och ännu större skillnad (både absolut och relativt) blir det i kallt vinterväder. Detta förklarar nog också varför jag haft så svårt att konsekvent mäta förbrukningen. Och varför jag ibland får förvånande låg förbrukning med takbox (gissningsvis betydande medvind som jag inte märkt). [I](Återpost av mig från ett PM).[/I] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Roadtrip med elbil? Vi åker till Solheisen och möter Kaj Zackrisson
Tillbaka
Topp