Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Så blir du skidlärare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jonasqvitslund" data-source="post: 1195356" data-attributes="member: 135421"><p>Jo precis, försökte väl få fram att en sådan organisation, eller motsvarande, borde vara drivande för att få fram kollektivavtal som är modernt anpassade efter situationen som är på fjällen idag. Även arbetsgivare som bryr sig om sina anställda borde vara på hugget med att ha bra villkor för sina anställda. Hur många av de större skidanläggningarna idag drivs av hotellföretag? Är ingen expert på området men skulle säga väldigt få. Där jag arbetade, Skistar Åre, fanns det lokala förhandlingsprotokoll som fortfarande var gällande, inscannade dokument från 1988. Inte för att det är fel, men man kan tycka att det borde skett något nytt på 30 år.. Just det dokumentet innebar att man som anställd accepterade att arbeta utan övertidsersättning ifall man fick frågan att arbeta mer än schemalagd tid. </p><p></p><p>Håller med [USER=15720]@Hawk100[/USER], dock tycker jag att vi i Sverige skulle sträva efter att den lönen(kanske inte dubbla) skulle kunna fungera här och att statusen höjs för yrket. I alperna är instruktör en karriär och en yrkesval, i Sverige snarare något kul man gör ett par år(generellt).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jonasqvitslund, post: 1195356, member: 135421"] Jo precis, försökte väl få fram att en sådan organisation, eller motsvarande, borde vara drivande för att få fram kollektivavtal som är modernt anpassade efter situationen som är på fjällen idag. Även arbetsgivare som bryr sig om sina anställda borde vara på hugget med att ha bra villkor för sina anställda. Hur många av de större skidanläggningarna idag drivs av hotellföretag? Är ingen expert på området men skulle säga väldigt få. Där jag arbetade, Skistar Åre, fanns det lokala förhandlingsprotokoll som fortfarande var gällande, inscannade dokument från 1988. Inte för att det är fel, men man kan tycka att det borde skett något nytt på 30 år.. Just det dokumentet innebar att man som anställd accepterade att arbeta utan övertidsersättning ifall man fick frågan att arbeta mer än schemalagd tid. Håller med [USER=15720]@Hawk100[/USER], dock tycker jag att vi i Sverige skulle sträva efter att den lönen(kanske inte dubbla) skulle kunna fungera här och att statusen höjs för yrket. I alperna är instruktör en karriär och en yrkesval, i Sverige snarare något kul man gör ett par år(generellt). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Så blir du skidlärare
Tillbaka
Topp