Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Så förvarar du skidor och skidprylar på sommaren
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1228804" data-attributes="member: 12152"><p>Det är ju bara att värma på den igen med vallajärnet så går det lätt och fint att sickla av igen. </p><p></p><p>Jag är tveksam till om det finns något som helst fog för att det skulle vara bättre att inte sickla jämfört med att valla klart innan sommarvilan. Det känns som en seglivad myt snarare. Jag har skidor som har vårdats ömt och jag har andra som inte har sett valla på 10 år. Det går inte att se någon som helst skillnad på belaget. Det är snarare så att de som har vallats ofta har mer microhår och ser sämre ut. Men jag brukar också dra en vallning bara för att det känns mentalt bra att ha grejorna fina inför nästa säsong. </p><p></p><p>Jag har f.ö. testat på ett bindningspar att dra den ena skruven i botten och att släppa den andra helt och sen fick de ligga i två år. Det gick efter den tiden inte att mäta någon som helst skillnad, vare sig i fjäderlängd eller kompressionskraft. Dvs det är inte värt att ta risken att råka ut för ett tjuvsläpp första åket.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1228804, member: 12152"] Det är ju bara att värma på den igen med vallajärnet så går det lätt och fint att sickla av igen. Jag är tveksam till om det finns något som helst fog för att det skulle vara bättre att inte sickla jämfört med att valla klart innan sommarvilan. Det känns som en seglivad myt snarare. Jag har skidor som har vårdats ömt och jag har andra som inte har sett valla på 10 år. Det går inte att se någon som helst skillnad på belaget. Det är snarare så att de som har vallats ofta har mer microhår och ser sämre ut. Men jag brukar också dra en vallning bara för att det känns mentalt bra att ha grejorna fina inför nästa säsong. Jag har f.ö. testat på ett bindningspar att dra den ena skruven i botten och att släppa den andra helt och sen fick de ligga i två år. Det gick efter den tiden inte att mäta någon som helst skillnad, vare sig i fjäderlängd eller kompressionskraft. Dvs det är inte värt att ta risken att råka ut för ett tjuvsläpp första åket. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Så förvarar du skidor och skidprylar på sommaren
Tillbaka
Topp