Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Sameby hotar polisanmäla heliskiföretag
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1278721" data-attributes="member: 60010"><p>Nu är vi lite inne på semantik känner jag. Det har varit platser där det bott samer i en form som man i vardagligt tal skulle kalla för en by. Sen om det skall kallas viste, by, hägn, stad, metropol eller något annat kan jag tycka är irrelevant för argumentationen. </p><p></p><p>Inga renar fanns i närheten och ingen speciell landningsplatta. Det har även körts fyrhjulingar och motorcross i stor utsträckning och helikopterna flög in och ut frekvent. På flera platser var markerna helt sönderkörda. Även under vandringarna flög samerna helikopter över oss nästan varje dag. </p><p></p><p>Självklart tältar vi på respektfullt avstånd. Jag har absolut inget emot samer eller samisk kultur. Det finns ett värde i bevarandet av kulturhistoriska arbetssätt. Dock kan man göra ett argument för att lastbilar, helikoptrar, fyrhjulingar, motocross, skoter, gore-texkläder osv. inte riktigt funnits historiskt. Men det är en annan argumentation än den vi har nu gällande konflikten kring helikopterflygandets vara eller inte vara.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1278721, member: 60010"] Nu är vi lite inne på semantik känner jag. Det har varit platser där det bott samer i en form som man i vardagligt tal skulle kalla för en by. Sen om det skall kallas viste, by, hägn, stad, metropol eller något annat kan jag tycka är irrelevant för argumentationen. Inga renar fanns i närheten och ingen speciell landningsplatta. Det har även körts fyrhjulingar och motorcross i stor utsträckning och helikopterna flög in och ut frekvent. På flera platser var markerna helt sönderkörda. Även under vandringarna flög samerna helikopter över oss nästan varje dag. Självklart tältar vi på respektfullt avstånd. Jag har absolut inget emot samer eller samisk kultur. Det finns ett värde i bevarandet av kulturhistoriska arbetssätt. Dock kan man göra ett argument för att lastbilar, helikoptrar, fyrhjulingar, motocross, skoter, gore-texkläder osv. inte riktigt funnits historiskt. Men det är en annan argumentation än den vi har nu gällande konflikten kring helikopterflygandets vara eller inte vara. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Sameby hotar polisanmäla heliskiföretag
Tillbaka
Topp