Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Skidåkare på sociala medier: en värld av bedragare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1194044" data-attributes="member: 77701"><p>Damn, det där var läsvärt och sakligt. Och gav mig en bra grund för att reda ut mina egna tankar kring saken.</p><p></p><p>Jag tror att du i stor utsträckning har rätt i att influencern och den sponsrade åkaren kommer smälta samman mer och mer, dock med vissa förbehåll – en skidinfluencer behöver kanske inte vara på tävlings-elitnivå när det kommer till åkningen, men åtminstone duktig nog att leverera vettigt material. Skidmodellsnivå (ursäkta åttiotalsuttryck) på åkningen alltså.</p><p></p><p>Samtidigt kommer det troligtvis alltid finnas åkare som är så satans bra på att åka (tävlande och icke-tävlande) att det inte spelar någon roll hur aktiva de är på sociala medier, de kommer få sponsring ändå. Sen i vilken utsträckning och på vilka villkor, det går aldrig att säga på förhand.</p><p></p><p>Och var går egentligen gränsen mellan influencer och sponsrad åkare?</p><p></p><p>Kategorin "friend" tycker jag är nästan enklast att bena ut – någon som har kontakter och är bra nog på att åka för att smila till sig lite gratis lagg/kläder/annat, hänga med som förgrundsobjekt på katalogplåtningar etc. men helt utan ekonomisk ersättning.</p><p></p><p>Influencer – då tänker jag på någon som inte har särskilt mycket med skidbubblan att göra som blir ivägskickad på bjudresa till [skidort] och då kanske passar på att lobba för kläder av [märke]. Typ Bianca Ingrosso åker på v.9-resa till valfri alport och dräller runt på afterski.</p><p></p><p>Sponsrad åkare – någon som får prylar <strong>och</strong> någon form av ekonomisk ersättning för att använda ett företags grejer. Motprestation – leverera på sin valda arena, modella för företaget, delta i produktutveckling, hänga på industrievents typ ISPO osv osv. Ett proffs om man så vill.</p><p></p><p>Om jag resonerar såhär lämnar det mig med känslan av att många av det här landets bättre skidåkare faller någonstans mellan dessa tre kategorier. Jag har svårt att tro (och nu spekulerar jag hejvilt) att det är många förutom landslagen och de som kör FWT eller filmar/fotar på absolut världsnivå som får särskilt mycket pengar för det de gör. Däremot är det hyfsat många som får prylar, åker på mer eller mindre betalda resor och så vidare, som dessutom är förbaskat duktiga på att åka om än inte "bäst i världen, pusha gränserna-bra". Denna kategorin tenderar, som jag upplever det, att vara mer aktiva på sociala medier än de som är allra högst upp i utvecklingspyramiden, för det är en chans för dem att synas och fortsätta klättringen uppåt.</p><p></p><p>Går det att nå toppen utan att vara kung på sociala medier? Ja.</p><p>Kan det hjälpa en på traven att ha en välbesökt och välinteragerad Instagram? Också ja.</p><p></p><p>Jag hade några tankar till som jag ville utveckla, men jag är megahungrig, så jag återkommer när jag har ätit något. Tror det blir bättre så. Hepp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1194044, member: 77701"] Damn, det där var läsvärt och sakligt. Och gav mig en bra grund för att reda ut mina egna tankar kring saken. Jag tror att du i stor utsträckning har rätt i att influencern och den sponsrade åkaren kommer smälta samman mer och mer, dock med vissa förbehåll – en skidinfluencer behöver kanske inte vara på tävlings-elitnivå när det kommer till åkningen, men åtminstone duktig nog att leverera vettigt material. Skidmodellsnivå (ursäkta åttiotalsuttryck) på åkningen alltså. Samtidigt kommer det troligtvis alltid finnas åkare som är så satans bra på att åka (tävlande och icke-tävlande) att det inte spelar någon roll hur aktiva de är på sociala medier, de kommer få sponsring ändå. Sen i vilken utsträckning och på vilka villkor, det går aldrig att säga på förhand. Och var går egentligen gränsen mellan influencer och sponsrad åkare? Kategorin "friend" tycker jag är nästan enklast att bena ut – någon som har kontakter och är bra nog på att åka för att smila till sig lite gratis lagg/kläder/annat, hänga med som förgrundsobjekt på katalogplåtningar etc. men helt utan ekonomisk ersättning. Influencer – då tänker jag på någon som inte har särskilt mycket med skidbubblan att göra som blir ivägskickad på bjudresa till [skidort] och då kanske passar på att lobba för kläder av [märke]. Typ Bianca Ingrosso åker på v.9-resa till valfri alport och dräller runt på afterski. Sponsrad åkare – någon som får prylar [B]och[/B] någon form av ekonomisk ersättning för att använda ett företags grejer. Motprestation – leverera på sin valda arena, modella för företaget, delta i produktutveckling, hänga på industrievents typ ISPO osv osv. Ett proffs om man så vill. Om jag resonerar såhär lämnar det mig med känslan av att många av det här landets bättre skidåkare faller någonstans mellan dessa tre kategorier. Jag har svårt att tro (och nu spekulerar jag hejvilt) att det är många förutom landslagen och de som kör FWT eller filmar/fotar på absolut världsnivå som får särskilt mycket pengar för det de gör. Däremot är det hyfsat många som får prylar, åker på mer eller mindre betalda resor och så vidare, som dessutom är förbaskat duktiga på att åka om än inte "bäst i världen, pusha gränserna-bra". Denna kategorin tenderar, som jag upplever det, att vara mer aktiva på sociala medier än de som är allra högst upp i utvecklingspyramiden, för det är en chans för dem att synas och fortsätta klättringen uppåt. Går det att nå toppen utan att vara kung på sociala medier? Ja. Kan det hjälpa en på traven att ha en välbesökt och välinteragerad Instagram? Också ja. Jag hade några tankar till som jag ville utveckla, men jag är megahungrig, så jag återkommer när jag har ätit något. Tror det blir bättre så. Hepp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Skidåkare på sociala medier: en värld av bedragare?
Tillbaka
Topp