Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Skidlärarna är fjällens riktiga rockstjärnor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="carl_couloir" data-source="post: 1194501" data-attributes="member: 11566"><p>Bra skrivet och bra kommentarer om oss rockstjärnor!</p><p></p><p>Det är synd att skidläraryrket betalar så skitkasst i Sverige, vi levererar en professionell tjänst som våra kunder/gäster gladeligen betalar runt 600 - 900 kr exkl. moms per timma för samtidigt som skidskolan har en lönekostnad på runt 200 - 250 kronor..... och då står vi dessutom själva för stora delar av den utrustning som behövs, det är ju inte direkt så att killen/tjejen på "bandet" behöver betala för sina stålsätte-skor och skiftnycklar?!</p><p></p><p>Samtidigt så undrar varenda skidskola varför folk bara jobbar en och en halv säsong i genomsnitt och bara tar SLAO steg 2 för att sedan jaga efter extrapersonal vid jul-, sport- & påsklov..... Jag har själv fajtats för att kunna fakturera min tid när jag kommer in vid dessa tillfällen bara för att få kalkylen att gå ihop för mig. Tyvärr så råder det "monopol" på skidskolemarknaden i Sverige/Norden samtidigt som detta är en så liten del av en skidorts totala omsättning och lönsamhet, så att försöka få till en förändring lär ta tid, men jag vet vad jag hade gjort om jag tog/fick jobb som skidskolechef. Det ser ju lite annorlunda ut i exempelvisTrysil där skidskolan in drivs av Skistar.....</p><p></p><p>Själv tog jag ett brejk från ekorrhjulet och jobbade den gångna vintern i Verbier och där kan man med Schweizisk / internationell examen i princip leva på sin skidlärarlön året om.</p><p></p><p>/C</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="carl_couloir, post: 1194501, member: 11566"] Bra skrivet och bra kommentarer om oss rockstjärnor! Det är synd att skidläraryrket betalar så skitkasst i Sverige, vi levererar en professionell tjänst som våra kunder/gäster gladeligen betalar runt 600 - 900 kr exkl. moms per timma för samtidigt som skidskolan har en lönekostnad på runt 200 - 250 kronor..... och då står vi dessutom själva för stora delar av den utrustning som behövs, det är ju inte direkt så att killen/tjejen på "bandet" behöver betala för sina stålsätte-skor och skiftnycklar?! Samtidigt så undrar varenda skidskola varför folk bara jobbar en och en halv säsong i genomsnitt och bara tar SLAO steg 2 för att sedan jaga efter extrapersonal vid jul-, sport- & påsklov..... Jag har själv fajtats för att kunna fakturera min tid när jag kommer in vid dessa tillfällen bara för att få kalkylen att gå ihop för mig. Tyvärr så råder det "monopol" på skidskolemarknaden i Sverige/Norden samtidigt som detta är en så liten del av en skidorts totala omsättning och lönsamhet, så att försöka få till en förändring lär ta tid, men jag vet vad jag hade gjort om jag tog/fick jobb som skidskolechef. Det ser ju lite annorlunda ut i exempelvisTrysil där skidskolan in drivs av Skistar..... Själv tog jag ett brejk från ekorrhjulet och jobbade den gångna vintern i Verbier och där kan man med Schweizisk / internationell examen i princip leva på sin skidlärarlön året om. /C [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Skidlärarna är fjällens riktiga rockstjärnor
Tillbaka
Topp