Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] SkiStar Åre först i fjällvärlden med solkraftsdrivna liftar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="schvidja" data-source="post: 1191479" data-attributes="member: 55451"><p>Jag fick uppfattningen att de ska bygga solpaneler för att driva liftarna och då för att kunna driva tre utpekade liftar med solkraft som de skriver så måste de köra dem direkt emot en stor solpark men de skulle inte få det att fungera utan stor energilagring och mycket stora kostnader. Nu verkar de inte ens ha tänkt bygga en solpark. Jag tror att de bara skrivit ett kontrakt med fortum om att de ska köpa solel i den mängd som de tre liftarna förbrukar. De får kanske betala nåt öre extra per kwh eller att de sätter upp några Fortum skyltar i backen. Att byta från vattenkraftsel till solel ger inga klimateffekter. De borde jobba med sina utsläpp lite mer seriöst och de stora bitarna är då alla fossildrivna fordon. De kanske har nåt på gång.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="schvidja, post: 1191479, member: 55451"] Jag fick uppfattningen att de ska bygga solpaneler för att driva liftarna och då för att kunna driva tre utpekade liftar med solkraft som de skriver så måste de köra dem direkt emot en stor solpark men de skulle inte få det att fungera utan stor energilagring och mycket stora kostnader. Nu verkar de inte ens ha tänkt bygga en solpark. Jag tror att de bara skrivit ett kontrakt med fortum om att de ska köpa solel i den mängd som de tre liftarna förbrukar. De får kanske betala nåt öre extra per kwh eller att de sätter upp några Fortum skyltar i backen. Att byta från vattenkraftsel till solel ger inga klimateffekter. De borde jobba med sina utsläpp lite mer seriöst och de stora bitarna är då alla fossildrivna fordon. De kanske har nåt på gång. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] SkiStar Åre först i fjällvärlden med solkraftsdrivna liftar
Tillbaka
Topp