Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] SkiStar höjer priserna på liftkort med 5,8 procent
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="flocky" data-source="post: 1302687" data-attributes="member: 180428"><p>Prismässigt så tycker jag faktiskt Åres priser är rimliga. Har nog mer att säga om Sälen, Vemdalen och Idres priser som är betydligt mindre anläggningar. Hade gärna betalt något mer om det inneburit fler liftar och backar. Att driva Åres skidsystem är nog betydlig mer kostsamt än vad många andra system är. Åre behöver spränga laviner på många platser, knacka is från linorna. Det trista i Sverige är att det inte finns något berg som på riktigt konkurrerar, hade det funnits ett motsvarande berg nära Åre med andra ägare hade det skapat en sund konkurrens.</p><p></p><p>Åre konkurrerar med Alperna. Det skulle jag inte säga att övriga system i Sverige gör, tror få familjer sitter och överväger en resa till Sälen eller Chamonix. Men finns nog fler som kan sitta och välja mellan Åre och Alperna.</p><p></p><p>Med det sagt så har jag förlikat mig med tanken att Skistars primära syfte är att skapa så stor vinst som möjligt för sina aktieägare, de har ingen ambition att leverera så bra skidåkning som möjligt, utan tillräckligt för att folk ska betala. De investeringar som görs är för att öka antal gäster så att ännu mer vinst kan genereras. Vi får vara tacksamma att i Alperna finns fortfarande en sund konkurrens och att många kommuner är delägare i olika skidsystem. Många skidorter i Alperna går knappast runt utan är beroende av olika EU-bidrag samt kommunala bidrag (inte allt för sällan med märkliga upplägg).</p><p></p><p>Sälen är exempelvis otroligt lönsamma berg att faktiskt bedriva skidåkning på. Enkel terräng att bebygga, obefintlig bekämpning av laviner (förutom Väggen), korta backar, mm. Så bra intäkter mot låga kostnader. Jämför exempelvis projekt i Alperna där det ska sprängas, ta sig igenom olika domstolar, vattendammar måste ofta anläggas i bergen, laviner måste sprängas från helikopter och en enorm konkurrens. Ofta höga intäkter men ännu högre kostnader.</p><p></p><p>Precis som Skistar dock har all rätt att skippa investeringar och höja priser så har vi ju gäster även all möjlighet att göra andra typer av resor. Jag har full respekt för sättet Skistar driver Åre på, även om jag inte gillar det. Men från att ha kört säsongskort i många år har jag valt att börja upptäcka många andra pärlor i Skandinavien, inte minst Norge. Så denna säsong blev det två dagar med liftkort i Åre, men totalt 38 skiddagar på andra anläggningar.</p><p></p><p>Är mer orolig för Vail Resorts expansion i Alperna. De har nyligen köpt Andermatt och det ryktas om intresse i att köpa Verbier. Så länge de är små i Alperna blir det svårt att höja priserna, men börjar de köpa många anläggningar så går nog utvecklingen tyvärr mot den vi har i Nordamerika. Inte minst då många mindre system förmodligen kommer slås ut i takt med klimatförändringarna, priserna för energi kommer gå upp och därmed dyrare att tillverka snö som kommer behövas göras ännu mer på konstgjord väg. Även priser på liftar går snabbt upp, vilket även gäller reservdelar till äldre liftar. Så är mer orolig över utvecklingen i Alperna om amerikanska aktörer går in och försöker skapa stora företag likt Nordamerika.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="flocky, post: 1302687, member: 180428"] Prismässigt så tycker jag faktiskt Åres priser är rimliga. Har nog mer att säga om Sälen, Vemdalen och Idres priser som är betydligt mindre anläggningar. Hade gärna betalt något mer om det inneburit fler liftar och backar. Att driva Åres skidsystem är nog betydlig mer kostsamt än vad många andra system är. Åre behöver spränga laviner på många platser, knacka is från linorna. Det trista i Sverige är att det inte finns något berg som på riktigt konkurrerar, hade det funnits ett motsvarande berg nära Åre med andra ägare hade det skapat en sund konkurrens. Åre konkurrerar med Alperna. Det skulle jag inte säga att övriga system i Sverige gör, tror få familjer sitter och överväger en resa till Sälen eller Chamonix. Men finns nog fler som kan sitta och välja mellan Åre och Alperna. Med det sagt så har jag förlikat mig med tanken att Skistars primära syfte är att skapa så stor vinst som möjligt för sina aktieägare, de har ingen ambition att leverera så bra skidåkning som möjligt, utan tillräckligt för att folk ska betala. De investeringar som görs är för att öka antal gäster så att ännu mer vinst kan genereras. Vi får vara tacksamma att i Alperna finns fortfarande en sund konkurrens och att många kommuner är delägare i olika skidsystem. Många skidorter i Alperna går knappast runt utan är beroende av olika EU-bidrag samt kommunala bidrag (inte allt för sällan med märkliga upplägg). Sälen är exempelvis otroligt lönsamma berg att faktiskt bedriva skidåkning på. Enkel terräng att bebygga, obefintlig bekämpning av laviner (förutom Väggen), korta backar, mm. Så bra intäkter mot låga kostnader. Jämför exempelvis projekt i Alperna där det ska sprängas, ta sig igenom olika domstolar, vattendammar måste ofta anläggas i bergen, laviner måste sprängas från helikopter och en enorm konkurrens. Ofta höga intäkter men ännu högre kostnader. Precis som Skistar dock har all rätt att skippa investeringar och höja priser så har vi ju gäster även all möjlighet att göra andra typer av resor. Jag har full respekt för sättet Skistar driver Åre på, även om jag inte gillar det. Men från att ha kört säsongskort i många år har jag valt att börja upptäcka många andra pärlor i Skandinavien, inte minst Norge. Så denna säsong blev det två dagar med liftkort i Åre, men totalt 38 skiddagar på andra anläggningar. Är mer orolig för Vail Resorts expansion i Alperna. De har nyligen köpt Andermatt och det ryktas om intresse i att köpa Verbier. Så länge de är små i Alperna blir det svårt att höja priserna, men börjar de köpa många anläggningar så går nog utvecklingen tyvärr mot den vi har i Nordamerika. Inte minst då många mindre system förmodligen kommer slås ut i takt med klimatförändringarna, priserna för energi kommer gå upp och därmed dyrare att tillverka snö som kommer behövas göras ännu mer på konstgjord väg. Även priser på liftar går snabbt upp, vilket även gäller reservdelar till äldre liftar. Så är mer orolig över utvecklingen i Alperna om amerikanska aktörer går in och försöker skapa stora företag likt Nordamerika. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] SkiStar höjer priserna på liftkort med 5,8 procent
Tillbaka
Topp