Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Snökite – så funkar det i 7 steg
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1191430" data-attributes="member: 12152"><p>[USER=161736]@AndersWingqvist[/USER]</p><p>För mig personligen tycker jag inte att det är någon större skillnad i hur svårt det är att starta eller landa en tubkite eller en foil på snö själv. Det är olika tekniker, men svårighetsgraden är ungefär lika. Med tub förenklar det att ha något fast föremål att sätta fast chickenloopen i vid både start och landning, men det är inget måste. Det är lite mer dramatiskt att flagga ut en tubkite vid landning jämfört med att backa ner (eller flagga ut) en foil om man inte hittar något fäste för loopen, men svårt är det inte. Det är ett visst mått av utmaning att landa en foil också om man är ovan eftersom även den lätt glider iväg på snön och trasslar ihop sig om man inte håller rätt sträck i baklinorna. Så start och landning är jämnt skägg tycker jag personligen. </p><p></p><p>Foilens styrka vintertid tycker jag snarare ligger i att man slipper dra med sig en pump och hålla på med stela gummiventiler med handskar eller kalla fingrar, att foils ger mycket kraft per yta och att de går att packa ner väldigt kompakt, vilket är smidigt när man antingen åker på tur eller ska åka ner efter att ha klättrat. En tubkite är en REJÄL ryggsäck om man ska ha den på sig på vägen ner och dessutom ska man bära med sig en stor pump om det inte ska ta en timme att pumpa. Totalt sett är alltså foil definitivt att föredra vintertid, men det är inte på grund av start och landning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1191430, member: 12152"] [USER=161736]@AndersWingqvist[/USER] För mig personligen tycker jag inte att det är någon större skillnad i hur svårt det är att starta eller landa en tubkite eller en foil på snö själv. Det är olika tekniker, men svårighetsgraden är ungefär lika. Med tub förenklar det att ha något fast föremål att sätta fast chickenloopen i vid både start och landning, men det är inget måste. Det är lite mer dramatiskt att flagga ut en tubkite vid landning jämfört med att backa ner (eller flagga ut) en foil om man inte hittar något fäste för loopen, men svårt är det inte. Det är ett visst mått av utmaning att landa en foil också om man är ovan eftersom även den lätt glider iväg på snön och trasslar ihop sig om man inte håller rätt sträck i baklinorna. Så start och landning är jämnt skägg tycker jag personligen. Foilens styrka vintertid tycker jag snarare ligger i att man slipper dra med sig en pump och hålla på med stela gummiventiler med handskar eller kalla fingrar, att foils ger mycket kraft per yta och att de går att packa ner väldigt kompakt, vilket är smidigt när man antingen åker på tur eller ska åka ner efter att ha klättrat. En tubkite är en REJÄL ryggsäck om man ska ha den på sig på vägen ner och dessutom ska man bära med sig en stor pump om det inte ska ta en timme att pumpa. Totalt sett är alltså foil definitivt att föredra vintertid, men det är inte på grund av start och landning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Snökite – så funkar det i 7 steg
Tillbaka
Topp