Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Tåg till Alperna: 10 misstag att undvika
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="David_K_J" data-source="post: 1256263" data-attributes="member: 81753"><p>Jag tänkte dela med mig av några insikter av tåg till alperna efter vår sportlovstripp V8 till Zell am See.</p><p>Vi (2vuxna + 3barn) kände att vi ville testa att åka tåg både pga miljöskäl och att det inte direkt är en njutning att sträckköra autobahn.</p><p>Vår plan var åka kollektivt (buss + tåg) till Malmö för att därifrån ta Snälltåget över natten till Zell am See. Ett på pappret fantastiskt upplägg med tid för Yatzy, kortspel och andra trevligheter. </p><p>Då tillägget för egen kupé som var bäddbar hade kostat oss 14000kr valde vi att boka sittplats/vilstol.</p><p>När väl all packning var på Snälltåget kunde vi slappna av, (visualisera en hel del packning då vi har all utrustning....). Tåget rullade enl plan. Fredag kl 15:00.</p><p>Dock hade det varit storm i Tyskland Torsd-Fre, denna var värre än vi kunnat ana. Hamburg översvämmat, träd på rälsen etc. Vi blev stående i Padborg (dansk stad på gränsen till Tyskland). Snälltåget informerade så gott de kunde, "en stund" blev till timmar och sedan även natten tillbringades i denna danska metropol. (Netto och Brugsen har i år redan överträffat sin all-time-high fösäljning i denna by tippar jag.) Vid lunchtid på Lördagen kom följande utrop: "Vi har tråkiga nyheter. Tyskarna kan inte ge oss något besked om när vi får åka vidare, restaurangvagnen börjar bli tom och toaletterna fulla. Vi måste dessvärre återvända till Malmö. Planen är ny avfärd från Malmö sön kl 15:00"</p><p>Snälltåget skickade ut SMS att vi kunde avboka hela eller ena vägen av vår bokade resa. Nu blev det action i tåget. det surfades hyrbilar, flyg, tåg (jag hörde till och med en man som pratade om att köpa bil bara för denna veckan för att sedan sälja denna hemma i Sverige).</p><p>Vårt sällskap (som tot var 3 familjer) avbokade vår resa till Zell am See med Snälltåget, bokade Deutche Bahn reguljärtåg via Omio och hotell i Köpenhamn. Nya planen var avfärd Sön, 07:24 från Köpenhamn (Köpenhamn-Hamburg-München-Wörgl-Zell am See), beräknad arrival 22:20ish. Dock var det fortf lite effekter av stormen så vi missade tåget till Wörgl, vi fick ta ett annat till Salzburg och sedan ett till Zell am See, framme vid midnatt ungefär.</p><p></p><p>Summeringa av detta: Vår resa till alperna tog 61h.</p><p>Vi kunde skjuta på vårat liftkort som låg och väntade i hotellreceptionen så vi fick 6 dagars skidåkning som planerat. Vi missade dock de softa halvdagarna att kolla in Zell am See stad. Hemresan med Snälltåget gick enl plan.</p><p></p><p>Slutsats: Man skall undvika att åka tåg i samband med stormar, det blir bökigt. iPads underhåller barnen så att det inte ballar ur.</p><p>Personalen på Snälltåget var jättebra. Det finns inget att klaga på. Fantastiska människor som gjorde allt vad de kunde!</p><p>Att åka "reguljär-tåg" med DB är faktiskt riktigt bra, Det kan bli vårat option nästa gång. Varför? Jo:</p><p>Man kommer Köpenhamn-slutdestinationen på en lång dag.</p><p>Inget snack om mycket bagage.</p><p>Moderna tåg som man åker mycket bekvämt i.</p><p>Restaurangvagn fanns i 3 av de 4 tåg vi åkte.</p><p>Gratis Wifi på alla tåg.</p><p>Prisvärt alternativ om man bokar med lite framförhållning.</p><p>Visst lite bökigt att släpa bagage vid bytena men jag hade föreställt mig att det skulle vara värre.</p><p></p><p>#FortfarandeRailLagged</p><p></p><p>[ATTACH=full]16887[/ATTACH]</p><p>yoghurt (kanske även nån pils) på kylning i Padborg</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="David_K_J, post: 1256263, member: 81753"] Jag tänkte dela med mig av några insikter av tåg till alperna efter vår sportlovstripp V8 till Zell am See. Vi (2vuxna + 3barn) kände att vi ville testa att åka tåg både pga miljöskäl och att det inte direkt är en njutning att sträckköra autobahn. Vår plan var åka kollektivt (buss + tåg) till Malmö för att därifrån ta Snälltåget över natten till Zell am See. Ett på pappret fantastiskt upplägg med tid för Yatzy, kortspel och andra trevligheter. Då tillägget för egen kupé som var bäddbar hade kostat oss 14000kr valde vi att boka sittplats/vilstol. När väl all packning var på Snälltåget kunde vi slappna av, (visualisera en hel del packning då vi har all utrustning....). Tåget rullade enl plan. Fredag kl 15:00. Dock hade det varit storm i Tyskland Torsd-Fre, denna var värre än vi kunnat ana. Hamburg översvämmat, träd på rälsen etc. Vi blev stående i Padborg (dansk stad på gränsen till Tyskland). Snälltåget informerade så gott de kunde, "en stund" blev till timmar och sedan även natten tillbringades i denna danska metropol. (Netto och Brugsen har i år redan överträffat sin all-time-high fösäljning i denna by tippar jag.) Vid lunchtid på Lördagen kom följande utrop: "Vi har tråkiga nyheter. Tyskarna kan inte ge oss något besked om när vi får åka vidare, restaurangvagnen börjar bli tom och toaletterna fulla. Vi måste dessvärre återvända till Malmö. Planen är ny avfärd från Malmö sön kl 15:00" Snälltåget skickade ut SMS att vi kunde avboka hela eller ena vägen av vår bokade resa. Nu blev det action i tåget. det surfades hyrbilar, flyg, tåg (jag hörde till och med en man som pratade om att köpa bil bara för denna veckan för att sedan sälja denna hemma i Sverige). Vårt sällskap (som tot var 3 familjer) avbokade vår resa till Zell am See med Snälltåget, bokade Deutche Bahn reguljärtåg via Omio och hotell i Köpenhamn. Nya planen var avfärd Sön, 07:24 från Köpenhamn (Köpenhamn-Hamburg-München-Wörgl-Zell am See), beräknad arrival 22:20ish. Dock var det fortf lite effekter av stormen så vi missade tåget till Wörgl, vi fick ta ett annat till Salzburg och sedan ett till Zell am See, framme vid midnatt ungefär. Summeringa av detta: Vår resa till alperna tog 61h. Vi kunde skjuta på vårat liftkort som låg och väntade i hotellreceptionen så vi fick 6 dagars skidåkning som planerat. Vi missade dock de softa halvdagarna att kolla in Zell am See stad. Hemresan med Snälltåget gick enl plan. Slutsats: Man skall undvika att åka tåg i samband med stormar, det blir bökigt. iPads underhåller barnen så att det inte ballar ur. Personalen på Snälltåget var jättebra. Det finns inget att klaga på. Fantastiska människor som gjorde allt vad de kunde! Att åka "reguljär-tåg" med DB är faktiskt riktigt bra, Det kan bli vårat option nästa gång. Varför? Jo: Man kommer Köpenhamn-slutdestinationen på en lång dag. Inget snack om mycket bagage. Moderna tåg som man åker mycket bekvämt i. Restaurangvagn fanns i 3 av de 4 tåg vi åkte. Gratis Wifi på alla tåg. Prisvärt alternativ om man bokar med lite framförhållning. Visst lite bökigt att släpa bagage vid bytena men jag hade föreställt mig att det skulle vara värre. #FortfarandeRailLagged [ATTACH type="full"]16887[/ATTACH] yoghurt (kanske även nån pils) på kylning i Padborg [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Tåg till Alperna: 10 misstag att undvika
Tillbaka
Topp