Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Tåg till Alperna: 10 misstag att undvika
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1256268" data-attributes="member: 144594"><p>Tack för att du delade med dig av värdefull erfarenhet! En anhörig till mig satt också på tåg ungefär samma sträcka exakt samma dag, så jag delar också...</p><p></p><p>Han steg på pendeltåget i Hyllie/Malmö mot Danmark ca kl 06:20 på fredagmorgonen. Storm på väg, och det var förvarnat att Öresundsbron skulle stänga för tågtrafik kl 18 (vilket den gjorde). Ca kl 07:25 steg han i Köpenhamn på tåget som via byten i Hamburg och München planerades anlända till Innsbruck ca kl 22 samma kväll. Tidballen hade tillåtit honom att hoppa av i Jenbach före Innsbruck och åka direkt till Mayrhofen (som var målet) men han ville se Innsbruck.</p><p>Stormen natten före hade dock fällt träd över huvudlinjen Hamburg-München, så under resan till Hamburg kom olika bud - i första hand skulle ett annat tåg via Berlin vara det bästa alternativet. Men sedan dirigerade man ordinarie tåg fr Hamburg förbi hindret, så han anlände till slut efter kl 23 (ca 6 timmar försenad) till München, där han övernattade på billigt fräscht boende vid stationen. Nästa fm vidare med tåget till Zillertal utan problem, ankomst sent på fm dvs ca 30 timmar efter avresan från Malmö. Men en stor del av den tiden tillbringades ju i bekväm hotellsäng, och det mesta av resten på ett tåg där man kan sträcka på benen och kissa när man vill.</p><p></p><p>Lärdom - det verkar precis som David skriver att reguljära tåg prioriteras framför chartertågen. Samtidigt var det en ovanlig vädersituation, och de som bilade hade minst lika stora problem (främst med färjorna). Och de flesta som skulle flyga från CPH på lördagen tog sig över till Danmark redan på fredagen för att inte riskera att bli fast om bron stängdes även för bilar.</p><p>Sammanfattningsvis verkar tåg vara ett klart rimligt sätt att ta sig ner åtminstone från sydsverige till de Österrikiska alperna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1256268, member: 144594"] Tack för att du delade med dig av värdefull erfarenhet! En anhörig till mig satt också på tåg ungefär samma sträcka exakt samma dag, så jag delar också... Han steg på pendeltåget i Hyllie/Malmö mot Danmark ca kl 06:20 på fredagmorgonen. Storm på väg, och det var förvarnat att Öresundsbron skulle stänga för tågtrafik kl 18 (vilket den gjorde). Ca kl 07:25 steg han i Köpenhamn på tåget som via byten i Hamburg och München planerades anlända till Innsbruck ca kl 22 samma kväll. Tidballen hade tillåtit honom att hoppa av i Jenbach före Innsbruck och åka direkt till Mayrhofen (som var målet) men han ville se Innsbruck. Stormen natten före hade dock fällt träd över huvudlinjen Hamburg-München, så under resan till Hamburg kom olika bud - i första hand skulle ett annat tåg via Berlin vara det bästa alternativet. Men sedan dirigerade man ordinarie tåg fr Hamburg förbi hindret, så han anlände till slut efter kl 23 (ca 6 timmar försenad) till München, där han övernattade på billigt fräscht boende vid stationen. Nästa fm vidare med tåget till Zillertal utan problem, ankomst sent på fm dvs ca 30 timmar efter avresan från Malmö. Men en stor del av den tiden tillbringades ju i bekväm hotellsäng, och det mesta av resten på ett tåg där man kan sträcka på benen och kissa när man vill. Lärdom - det verkar precis som David skriver att reguljära tåg prioriteras framför chartertågen. Samtidigt var det en ovanlig vädersituation, och de som bilade hade minst lika stora problem (främst med färjorna). Och de flesta som skulle flyga från CPH på lördagen tog sig över till Danmark redan på fredagen för att inte riskera att bli fast om bron stängdes även för bilar. Sammanfattningsvis verkar tåg vara ett klart rimligt sätt att ta sig ner åtminstone från sydsverige till de Österrikiska alperna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Tåg till Alperna: 10 misstag att undvika
Tillbaka
Topp