Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Templets värstingränna X-files: tankar kring ett exponerat offpiståk i Sylarna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TheSweetSpot" data-source="post: 1236536" data-attributes="member: 118560"><p>Kul att du har skrivit artikeln. Jag håller med om att det är ett viktigt ämne. Det finns många överväganden att reflektera över. Vilka gör man/gör man inte, vilka borde man göra? </p><p></p><p>Finns det möjlighet att någon på redaktionen på Freeride ([USER=161736]@AndersWingqvist[/USER]?) kan följa upp och kanske intervjua några av de som professionellt jobbar med att åka brant/stort/fort för att höra med dem vilka övervägande de gör och vilket arbete som görs innan ett åk i en så exponerad terräng? Jag gissar att det är många amatörer där ute som skulle må bra av att förstå hur mycket arbete det ligger bakom (eller borde ligga bakom) ett säkert åk i brant/utsatt terräng. </p><p></p><p>Däremot håller jag med [USER=134083]@listagangstern[/USER] att det inte verkar speciellt klokt att åka utan hjälm. Jag tycker inte heller att det är så klokt att åka utan jacka. Ja, det är varmt med hjälm och jacka på sommaren, men det är ett åk som är över på 10-15 min. Den värmen klarar man på den korta tiden. Jag gissar att när de värsta kruxen var förbi och det planade ut lite så brassade sällskapet på lite. Då är det bra att ha både hjälm och jacka. Att falla i tung, sugande sommarsnö gör väldigt ont och man vet aldrig vad som döljer sig 10-20 cm ner i snön. Det kan vara skare eller hårda snökristaller som river upp stora sår på armar eller i ansiktet eller det kan, ännu värre, vara en sten eller två som gör allvarligare skador.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TheSweetSpot, post: 1236536, member: 118560"] Kul att du har skrivit artikeln. Jag håller med om att det är ett viktigt ämne. Det finns många överväganden att reflektera över. Vilka gör man/gör man inte, vilka borde man göra? Finns det möjlighet att någon på redaktionen på Freeride ([USER=161736]@AndersWingqvist[/USER]?) kan följa upp och kanske intervjua några av de som professionellt jobbar med att åka brant/stort/fort för att höra med dem vilka övervägande de gör och vilket arbete som görs innan ett åk i en så exponerad terräng? Jag gissar att det är många amatörer där ute som skulle må bra av att förstå hur mycket arbete det ligger bakom (eller borde ligga bakom) ett säkert åk i brant/utsatt terräng. Däremot håller jag med [USER=134083]@listagangstern[/USER] att det inte verkar speciellt klokt att åka utan hjälm. Jag tycker inte heller att det är så klokt att åka utan jacka. Ja, det är varmt med hjälm och jacka på sommaren, men det är ett åk som är över på 10-15 min. Den värmen klarar man på den korta tiden. Jag gissar att när de värsta kruxen var förbi och det planade ut lite så brassade sällskapet på lite. Då är det bra att ha både hjälm och jacka. Att falla i tung, sugande sommarsnö gör väldigt ont och man vet aldrig vad som döljer sig 10-20 cm ner i snön. Det kan vara skare eller hårda snökristaller som river upp stora sår på armar eller i ansiktet eller det kan, ännu värre, vara en sten eller två som gör allvarligare skador. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Templets värstingränna X-files: tankar kring ett exponerat offpiståk i Sylarna
Tillbaka
Topp