Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Tips & Trix: På Resande Fot med Lavinrygga
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Essway" data-source="post: 1188608" data-attributes="member: 52490"><p>Hade också problem i Turin under hemresa den 13/2. De hade snöat in (ursäkta...) på att volymen överstiger 100 ml. Men de gör misstaget att inte titta på klassning av materiel. Den gastub som finns till min SnowPulse rymmer 249 ml, det är sant. Men gastuben är klassad som typ 2.2 och ska därmed accepteras enligt IATA 2.3.A. Jag fick dock gå ut igen och checka in hela ryggan och allt gick bra. Men de konfiskerade flera stycken-</p><p>I klartext handlar det om okunnighet hos personalen... Det är helt ok att ta med en tom flaska på en liter, eller en flaska som rymmer 200 ml men bara innehåller 100 ml. Men inte en gastub som rymmer 0.249 L gas och därför är nästan "tom" sett ur flytande mängd. Även om gasen är under tryck så handlar det INTE om att den är i formen av flytande. Det handlar det GARANTERAT INTE om att man reser runt med en tub med flytande kväve i volym 249 ml. Det vore iofs heller inte särskilt farligt men det är samtidigt helt befängt. Exempelvis pumpar man in kvävgas i däcken på flygplan för att det inte ska leda till oxidation med gummit. Jag har skickat ett brev till ansvariga i Turin och tänker även ta det via IATA. De konfiskerar felaktigt gaspatroner, men det är inte i linje med IATA regler och i princip är det att betrakta som stöld.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Essway, post: 1188608, member: 52490"] Hade också problem i Turin under hemresa den 13/2. De hade snöat in (ursäkta...) på att volymen överstiger 100 ml. Men de gör misstaget att inte titta på klassning av materiel. Den gastub som finns till min SnowPulse rymmer 249 ml, det är sant. Men gastuben är klassad som typ 2.2 och ska därmed accepteras enligt IATA 2.3.A. Jag fick dock gå ut igen och checka in hela ryggan och allt gick bra. Men de konfiskerade flera stycken- I klartext handlar det om okunnighet hos personalen... Det är helt ok att ta med en tom flaska på en liter, eller en flaska som rymmer 200 ml men bara innehåller 100 ml. Men inte en gastub som rymmer 0.249 L gas och därför är nästan "tom" sett ur flytande mängd. Även om gasen är under tryck så handlar det INTE om att den är i formen av flytande. Det handlar det GARANTERAT INTE om att man reser runt med en tub med flytande kväve i volym 249 ml. Det vore iofs heller inte särskilt farligt men det är samtidigt helt befängt. Exempelvis pumpar man in kvävgas i däcken på flygplan för att det inte ska leda till oxidation med gummit. Jag har skickat ett brev till ansvariga i Turin och tänker även ta det via IATA. De konfiskerar felaktigt gaspatroner, men det är inte i linje med IATA regler och i princip är det att betrakta som stöld. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Tips & Trix: På Resande Fot med Lavinrygga
Tillbaka
Topp