[Artikel] Vanligt med skador vid skidsemester utomlands

Redaktionen

Aktiv medlem
Skidsemester utomlands är populärt bland svenskarna. Men för alla blir det inte bara soliga uppdateringar på Facebook och instragrambilder med midjedjupt puder. Över 600 svenskar skadar sig varje år så allvarligt att de måste uppsöka läkarvård.

Läs hela artikeln:

Hur kan man påstå att det är vanligt när det inte redovisas hur många resenärer per år som åker? Antal skiddagar? Och hur många av dem hade statistiskt sett skadats om de gått hemma som vanligt?

Måste vara vingel i den där statistiken. Tveksam till att 20 507 danskar skadade sig i skidbacken men bara 538 norrmän och 282 finnar.

"Sammanlagt drabbades nästan 24 000 nordbor av skador som föranledde läkarbesök under perioden. Danskar stod för huvuddelen (20 507), följt av svenskar (2 378), norrmän (538) och finländare (282).

Källa: SOS International/IF."

Skare: det är väl statistiken på skadade utomlands? Då kan den stämma med tanke på att de är ett sjukt resande folk. Läste att ca 60000 danskar var på skidsemester för två veckor sedan och den senaste uppskattningen jag hörde i okt var ca 500000 danskar reser utomlands varje år på skidsemester. ;)

Hasse: då danskarna är typ hälften så många till antalet, och förolyckas 10 gånger så mycket, måste de resa 20 gånger så mycket som svensken, givet att de är lika frekvent olycksdrabbade.
Om en svensk reser utomlands 1-2 veckor om året, reser dansken enligt ditt resonemang 20-40 veckor om året.

Jag säger att statistiken troligtvis är felaktig på något sätt!

Noljas ingen aning om det är så men statistiken kommer SOS International och det är bara olyckor utomlands som räknas i den är jag ganska säker på.

Och en svensk skidåkare åker inte 1-2 veckor utomlands i snitt är jag ganska säker på men en dansk måste åka utomlands för att åka skidor fortfarande.

Kanske kan man tänka sig att Danskarna "tvingas" förlägga all sin skidsemster utomlands (på grund av avsaknad av skidbara berg) och därför är det överrepresenterade? Majoriteten av skadade svenskar (ej med i denna statistik som bara behandlar skadade utomlands) är förmodligen i paritet med de danska?

Frenkel var väl ungefär dit jag försökte komma på ett eller annat sätt ;)

Sen att de hade förbokat upp 2500 st platser under vecka 7 för hemtransport på flygplan för skadade är väl en annan sak ;)

Har för mig att SOS International är danskt så de kanske är noggrannare att få med varje dansk som skadar sig? Sämre rapportering från andra länder?

Eller att finnarna är bättre att på att bita ihop efter att gjort illa sig? De är ju direkt inga fotbollsspelare som ojar sig för småsaker.

Vilket eller vilka försäkringsbolag är det som inte ersätter skador och sjukvård efter offpist-åkning? Har ofta hört sägas att det kan vara så, men ännu inte hört om något bolag som verkligen har det undantaget. Vore bra att få tips om bolag man ska undvika.....

Tillbaka
Topp