Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Vilken hybridbindning är bäst – Shift, Duke PT eller Cast?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="carl_couloir" data-source="post: 1282944" data-attributes="member: 11566"><p>apropå hybridbindningar så har jag kört rätt så rejält med såväl Marker Kingpin som G3 Ion och en viss Norrman kör på rätt så rejält med tech-bindningar också……</p><p></p><p>men med det sagt så kan jag lämna mina synpunkter på iaf shift och cast. </p><p></p><p>Shift körde jag med i slutet av säsongen 18/19 när jag jobbade i Verbier och hade väl inget att klaga på förutom att skidstoppersarna strulade lite då och då samt att det minst sagt var ett mindre företag att få isär skidorna när man ställt dom i varandra…. sedan så var det lite pill att få till plattan under tårna och det gav på det hela en liten känsla av att inte stå riktigt ”säkert” på skidorna…. att skifta mellan åk- och gåläge var ingen större apparat. När man väl knatade så var det väl bortsett från strulet med skidstopperserna lite meckigt att skifta hälhöjarna </p><p></p><p>Cast har jag bara kört en vecka med i Chamonix och även om man står stabilt med dessa så är känslan ändå inte lika gjuten som med en vanlig look pivot setup, beror nog till viss del på toleranser mellan ”skruvarna” och bindningsplattan, men när man väl åker så är det inget man tänker på. Att ställa om mellan åk- och gåläge tar minst sagt sin lilla tid så man är tveklöst klar sist av alla i gruppen och samtidigt är man konstant livrädd för att tappa look-tådelen när man skiftar om mitt på en bergssluttning……. sedan så är det även lite av ett företag att fippla med hälhöjarna när man väl traskar samtidigt som skidstopperserna kan han svårt att stanna kvar i upphöjt läge. </p><p></p><p>att kalla cast en hybridbindning är i min värld att ta i lite eftersom det är en hyfsad apparat att ställa om mellan åk- och gåläge och vice versa….. om man ytterst sällan turar eller har all tid i världen samtidigt som man prompt måste köra med look pivot 18 precis som Reine B så kan detta vara ett alternativ, men för oss vanliga dödliga så är detta bara ”mycket skrik för lite ull” då är shift en klart mycket bättre lösning om man inte vill gå hela vägen till tech?!</p><p></p><p>se nu inte detta som en diss av cast för det är det verkligen inte, för att ha en lösning som bygger på den legendariska Look Pivot så är detta en fantastisk produkt men den kommer med sina baksidor. Samtidigt så skulle jag välja en ren techbindning sju dar i veckan framför shift om jag ska tura lite oftare. Det handlar bara om vad man prioriterar och det finns en anledning till att korkskruven är det mest använda verktyget på en swiss army knife……</p><p></p><p>/C</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="carl_couloir, post: 1282944, member: 11566"] apropå hybridbindningar så har jag kört rätt så rejält med såväl Marker Kingpin som G3 Ion och en viss Norrman kör på rätt så rejält med tech-bindningar också…… men med det sagt så kan jag lämna mina synpunkter på iaf shift och cast. Shift körde jag med i slutet av säsongen 18/19 när jag jobbade i Verbier och hade väl inget att klaga på förutom att skidstoppersarna strulade lite då och då samt att det minst sagt var ett mindre företag att få isär skidorna när man ställt dom i varandra…. sedan så var det lite pill att få till plattan under tårna och det gav på det hela en liten känsla av att inte stå riktigt ”säkert” på skidorna…. att skifta mellan åk- och gåläge var ingen större apparat. När man väl knatade så var det väl bortsett från strulet med skidstopperserna lite meckigt att skifta hälhöjarna Cast har jag bara kört en vecka med i Chamonix och även om man står stabilt med dessa så är känslan ändå inte lika gjuten som med en vanlig look pivot setup, beror nog till viss del på toleranser mellan ”skruvarna” och bindningsplattan, men när man väl åker så är det inget man tänker på. Att ställa om mellan åk- och gåläge tar minst sagt sin lilla tid så man är tveklöst klar sist av alla i gruppen och samtidigt är man konstant livrädd för att tappa look-tådelen när man skiftar om mitt på en bergssluttning……. sedan så är det även lite av ett företag att fippla med hälhöjarna när man väl traskar samtidigt som skidstopperserna kan han svårt att stanna kvar i upphöjt läge. att kalla cast en hybridbindning är i min värld att ta i lite eftersom det är en hyfsad apparat att ställa om mellan åk- och gåläge och vice versa….. om man ytterst sällan turar eller har all tid i världen samtidigt som man prompt måste köra med look pivot 18 precis som Reine B så kan detta vara ett alternativ, men för oss vanliga dödliga så är detta bara ”mycket skrik för lite ull” då är shift en klart mycket bättre lösning om man inte vill gå hela vägen till tech?! se nu inte detta som en diss av cast för det är det verkligen inte, för att ha en lösning som bygger på den legendariska Look Pivot så är detta en fantastisk produkt men den kommer med sina baksidor. Samtidigt så skulle jag välja en ren techbindning sju dar i veckan framför shift om jag ska tura lite oftare. Det handlar bara om vad man prioriterar och det finns en anledning till att korkskruven är det mest använda verktyget på en swiss army knife…… /C [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Vilken hybridbindning är bäst – Shift, Duke PT eller Cast?
Tillbaka
Topp