Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Vistas i en skidanläggning efter stängning – vad gäller?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TheSweetSpot" data-source="post: 1301776" data-attributes="member: 118560"><p>Det verkar som att vi bara får höra en parts åsikt, SLAO:s, i saken i artikeln. Det hade varit intressant med perspektiv från lite fler håll. Att betrakta hela anläggningen med samtliga nedfarter som en arbetsplats dygnet (och året) runt där man inte får vistas före kl. 9 eller efter kl. 16 låter i mina öron, precis som någon ovan också noterade, som en kraftig begränsning av nyttjanderätten till vår natur. </p><p></p><p>Om man istället ser på saken ur perspektivet var problemet ligger så handlar det väl om att liftanläggningarna inte vill ha folk i närheten av pistmaskiner och andra arbetsmaskiner och inte heller vill ha berusade personer som åker pulka eller liknande i anläggningen och skadar sig? Dessa problem täcks ju av några av SLAO:s försvarbara regler (vistas inte i närheten av arbetsmaskiner, alkohol förbjuden, åk inte pulka, skjärtlapp, madrass mm). Jag misstänker att liftanläggningarna inte heller vill ha folk som inte betalar liftkort i anläggningen, men jag kan inte se att antalet toppturare skulle vara så pass många procentuellt andra åkare att det skulle vara att betrakta som ett intäktsbortfall. </p><p></p><p>Så min fråga är varför det ska vara förbjudet att topptura i en liftanläggning, särskilt när man köpt liftkort? Man vistas ju på samma ställen som andra användare av liftanläggningen. Som toppturare har man uppmärksamheten uppåt, till skillnad från de flesta andra användare som har ryggen upp mot backen och fokus neråt. Som toppturare färdas man långsamt och hör därför arbetsmaskiner (och andra åkare) väl och kan hålla sig undan från dem. Finns det några olyckor som har skett där toppturare har varit inblandade? Om inte så är ju toppturare ett ickeproblem för liftanläggningarna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TheSweetSpot, post: 1301776, member: 118560"] Det verkar som att vi bara får höra en parts åsikt, SLAO:s, i saken i artikeln. Det hade varit intressant med perspektiv från lite fler håll. Att betrakta hela anläggningen med samtliga nedfarter som en arbetsplats dygnet (och året) runt där man inte får vistas före kl. 9 eller efter kl. 16 låter i mina öron, precis som någon ovan också noterade, som en kraftig begränsning av nyttjanderätten till vår natur. Om man istället ser på saken ur perspektivet var problemet ligger så handlar det väl om att liftanläggningarna inte vill ha folk i närheten av pistmaskiner och andra arbetsmaskiner och inte heller vill ha berusade personer som åker pulka eller liknande i anläggningen och skadar sig? Dessa problem täcks ju av några av SLAO:s försvarbara regler (vistas inte i närheten av arbetsmaskiner, alkohol förbjuden, åk inte pulka, skjärtlapp, madrass mm). Jag misstänker att liftanläggningarna inte heller vill ha folk som inte betalar liftkort i anläggningen, men jag kan inte se att antalet toppturare skulle vara så pass många procentuellt andra åkare att det skulle vara att betrakta som ett intäktsbortfall. Så min fråga är varför det ska vara förbjudet att topptura i en liftanläggning, särskilt när man köpt liftkort? Man vistas ju på samma ställen som andra användare av liftanläggningen. Som toppturare har man uppmärksamheten uppåt, till skillnad från de flesta andra användare som har ryggen upp mot backen och fokus neråt. Som toppturare färdas man långsamt och hör därför arbetsmaskiner (och andra åkare) väl och kan hålla sig undan från dem. Finns det några olyckor som har skett där toppturare har varit inblandade? Om inte så är ju toppturare ett ickeproblem för liftanläggningarna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Vistas i en skidanläggning efter stängning – vad gäller?
Tillbaka
Topp