Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
AT utrustning - bindning och längd på skida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 598423" data-attributes="member: 32948"><p>Vid din längd och vikt hade jag lätt kört 188. Jag är själv 185cm/80kg och kör 188cm långa skidor med dukes. </p><p></p><p>Dukes Fritschis eller dynafit - allt beror på hur stora turer, hur mycket du kommer tura och hur du väljer att tänka. </p><p></p><p>Dynafit är ju i särklass lättast, inget snack om saken. Men du behöver speciella pjäxor (om du inte redan har det) för de här bindningarna. Dynafit väger runt 500g per bindning. (Finns ännu lättare)</p><p></p><p>Fritschis är mellanvägen. 1022g per bindning är i klass med vikten på de flesta alpina standardbindningar. Jag tror även att fritschin bygger mest på höjden... </p><p></p><p>Dukes väger ca 1300g styck och är ganska kraftigt byggda. Tanken bakom dessa är ju att du går kortare hiker för att nå orörd åkning. Bindningen tåler att man fläskar på en del. </p><p></p><p>Själv valde jag dukes eftersom dynafit i nuläget inte är ett alternativ för just mig, (av flera anledningar) och fritschis inte pallar den åkning jag vill åka. Mina dukes har jag satt på ett par DPS wailer 105, 188cm och får en totalvikt på 3,1 kg per skida. Jag går sällan mer än 1200 höjdmeter på en dag, och då tycker jag inte att det är särskilt tungt. På nervägen har jag dels kraften kvar att ladda på ordentligt, samtidigt som skida/bindning pallar åkningen. </p><p>Hade jag gått högre/större turer än så, eller flerdagarsturer, hade jag satsat på dynafitbindningar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 598423, member: 32948"] Vid din längd och vikt hade jag lätt kört 188. Jag är själv 185cm/80kg och kör 188cm långa skidor med dukes. Dukes Fritschis eller dynafit - allt beror på hur stora turer, hur mycket du kommer tura och hur du väljer att tänka. Dynafit är ju i särklass lättast, inget snack om saken. Men du behöver speciella pjäxor (om du inte redan har det) för de här bindningarna. Dynafit väger runt 500g per bindning. (Finns ännu lättare) Fritschis är mellanvägen. 1022g per bindning är i klass med vikten på de flesta alpina standardbindningar. Jag tror även att fritschin bygger mest på höjden... Dukes väger ca 1300g styck och är ganska kraftigt byggda. Tanken bakom dessa är ju att du går kortare hiker för att nå orörd åkning. Bindningen tåler att man fläskar på en del. Själv valde jag dukes eftersom dynafit i nuläget inte är ett alternativ för just mig, (av flera anledningar) och fritschis inte pallar den åkning jag vill åka. Mina dukes har jag satt på ett par DPS wailer 105, 188cm och får en totalvikt på 3,1 kg per skida. Jag går sällan mer än 1200 höjdmeter på en dag, och då tycker jag inte att det är särskilt tungt. På nervägen har jag dels kraften kvar att ladda på ordentligt, samtidigt som skida/bindning pallar åkningen. Hade jag gått högre/större turer än så, eller flerdagarsturer, hade jag satsat på dynafitbindningar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
AT utrustning - bindning och längd på skida
Tillbaka
Topp