Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Återanvända valla
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pistgubbe" data-source="post: 1000595" data-attributes="member: 75055"><p>Jag såg en "slalompappa" i vallaboden som fixade sin dotters skidor. Han använde Fiberlene mellan järnet och skidan:</p><p><a href="http://www.rei.com/product/703694/swix-fiberlene-wax-cleaning-towel-50-meters" target="_blank">http://www.rei.com/product/703694/swix-fiberlene-wax-cleaning-towel-50-meters</a></p><p>Det är den du menar Ace väl?</p><p>Han värmde vallablocket och strök sedan blocket mot skidan (droppade alltså inte på valla). Därefter strök han ut den med Fiberlene. Han gjorde nog åt 1/3 valla jämfört med mig. Har försökt härma hans metod, men får inte till det. Får leva med svinnet.</p><p></p><p>För mig skulle det inte fungera att återanvända från golvet då jag alltid slipar kanter först. Skulle behöva dammsuga minutiöst före vallning i så fall. Möjligen skulle man kunna ha en bärkasse i handen och skyffla ner så mycket som möjligt vid sickling. Går nog att rädda hälften. Å andra sidan: folk pratar mycket om att få bort smuts från skidorna. I vallningsguiden här på FR läggs t.o.m. gul valla på först för att bara sicklas bort som rengöring. Jag tänker så att om jag vallar skidorna tillräckligt ofta, typ varannan eller var tredje skiddag, och som nu sicklar bort 80-90% så behöver jag inte bekymra mig om smuts och rengöring.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pistgubbe, post: 1000595, member: 75055"] Jag såg en "slalompappa" i vallaboden som fixade sin dotters skidor. Han använde Fiberlene mellan järnet och skidan: [URL]http://www.rei.com/product/703694/swix-fiberlene-wax-cleaning-towel-50-meters[/URL] Det är den du menar Ace väl? Han värmde vallablocket och strök sedan blocket mot skidan (droppade alltså inte på valla). Därefter strök han ut den med Fiberlene. Han gjorde nog åt 1/3 valla jämfört med mig. Har försökt härma hans metod, men får inte till det. Får leva med svinnet. För mig skulle det inte fungera att återanvända från golvet då jag alltid slipar kanter först. Skulle behöva dammsuga minutiöst före vallning i så fall. Möjligen skulle man kunna ha en bärkasse i handen och skyffla ner så mycket som möjligt vid sickling. Går nog att rädda hälften. Å andra sidan: folk pratar mycket om att få bort smuts från skidorna. I vallningsguiden här på FR läggs t.o.m. gul valla på först för att bara sicklas bort som rengöring. Jag tänker så att om jag vallar skidorna tillräckligt ofta, typ varannan eller var tredje skiddag, och som nu sicklar bort 80-90% så behöver jag inte bekymra mig om smuts och rengöring. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Återanvända valla
Tillbaka
Topp