Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Återuppliva mina stålkanter?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Snowgod" data-source="post: 490241" data-attributes="member: 12630"><p>Nu får vi skärpa till den här tråden lite!</p><p></p><p>Som certifierad och diplomerad metallarbetare har jag vissa synpunkter...</p><p></p><p>Du vill absolut ha bort rosten, och det så fort som möjligt. Förutsatt att det fortfarande bara är ytrost (även kallat rödrost) så slipas detta bort. Ett bra verktyg för detta är en polertrissa(dessa har en fint slipande effekt) för maskinell bearbetning. Använd inte för grov då du inte vill gå för djupt in i stålet. </p><p></p><p>Ska du gno för hand funkar stålull eller en grov Scotch-Brite duk.</p><p></p><p>Att använda fil är dumt anser jag då det är för lätt att skada kanten.</p><p></p><p>Anledningen till att du vill få bort ytrost så fort som möjligt är att du vill undvika bildandet av gravrost. Gravrost letar sig in på djupet i materialet (det kallas hygroskopisk) vid närvaro av fukt och kan förstöra kanten om det vill sig illa. Rost har i sig större volym än det opåverkade materialet vilket kan leda till sprängverkan: stålkanten börjar bukta ut, delaminering av övriga beståndsdelar i skidan kan därmed inträffa. Luftfuktigheten i sig kan räcka för att detta angrepp ska bli allvarligt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Snowgod, post: 490241, member: 12630"] Nu får vi skärpa till den här tråden lite! Som certifierad och diplomerad metallarbetare har jag vissa synpunkter... Du vill absolut ha bort rosten, och det så fort som möjligt. Förutsatt att det fortfarande bara är ytrost (även kallat rödrost) så slipas detta bort. Ett bra verktyg för detta är en polertrissa(dessa har en fint slipande effekt) för maskinell bearbetning. Använd inte för grov då du inte vill gå för djupt in i stålet. Ska du gno för hand funkar stålull eller en grov Scotch-Brite duk. Att använda fil är dumt anser jag då det är för lätt att skada kanten. Anledningen till att du vill få bort ytrost så fort som möjligt är att du vill undvika bildandet av gravrost. Gravrost letar sig in på djupet i materialet (det kallas hygroskopisk) vid närvaro av fukt och kan förstöra kanten om det vill sig illa. Rost har i sig större volym än det opåverkade materialet vilket kan leda till sprängverkan: stålkanten börjar bukta ut, delaminering av övriga beståndsdelar i skidan kan därmed inträffa. Luftfuktigheten i sig kan räcka för att detta angrepp ska bli allvarligt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Återuppliva mina stålkanter?
Tillbaka
Topp