Atomic 10ex och telis

Donald

Ny medlem
Atomic 10ex och telis
Någon som provat Atomic 10ex som telisar? Antar att de funkar bra i powder men hur funkar det i pist, som tyvärr är ett nödvändigt ont.

Atomic 10ex och telis
Tenex blev topprankade i Amerikanska Skiings skidtest nu i höst! Bland annat för mycket goda egenskaper i pist. Kräver antagligen sin man som telisar, men kantgreppet och "carvingförmågan" lär det inte vara något fel på. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa dessa skidor själv.

That´s all kids! / MM

Atomic 10ex och telis
Nja, i längden 198cm blev dom lite för mkt för mig på telisar! Körde en helg på dom och bestämde mig sedan för att slänga på ett par alpinbindningar istället.
Jag är van att köra telis på rätt kraftiga alpin lagg men 10.EX faktiskt djävligt styva..., för styva för mig!
Man måste nog ligga i 90-100 kilosklassen för att behärska dessa på telis! ( i alla fall 198"orna)

//David

Atomic 10ex och telis
Läste på lite om din person, Med bergsknallande i gränsen som huvudnummer bör du vara en god människa såväl som brantåkare.
Rör mig själv ganska ofta i området kring Kiruna-Gränsen-Narvik-….., så vi bör ha sprungit förbi varandra vid något tillfälle eller två.

Själv har jag valt att köra på ett par 10ex denna säsong, valet stod mellan Head Monster och V-explosive. Jag valde 10ex för att jag villa ha kortare skidor än normalt. Att den sedan är lättare en de andra är ju bara bonus!. Vad anbelangar pistegenskaper så tror jag det är lugnt. Den enda skidan som jag tror har bättre pistegenskaper är G4, som rör sig sämre utanför pist.

Nog med tyckande, jag spenderar jul-nyår i alperna och kommer därefter att ha en fullgod rapport om laggen. Om du fortfarande står inför en "köp-situation" i början januari kan du höra utav dig, då har jag bättre koll.

Tillbaka
Topp