Atomic Cloud 9 längd, hjälp!

Jeshika

Ny medlem
Hej,

Jag blev i affär rekommenderad Atomic Cloud 8, 163 cm. Men jag har nu hittat ett par begagnade Atomic Cloud 9, 165 cm. Är de för långa för mig, hur mycket påverkar det?

Enligt Freerides test borde jag tom ha ännu kortade än de jag blev rekommenderad i affären!

Är 163 cm lång, väger 55 kg, är medelgod åkare (kan inte åka särskilt snabbt i svarta eller svåra röda. Kanske räknas man fortfarande som nybörjare då? :P).

Har fått ett väldigt bra pris på dem, så är väldigt sugen, men vill ju inte ha problem att åka med dem! Hjälp? :(

Kanske ska tilläggas att jag aldrig köpt skidor förr, alltid hyrt standardskidorna för nybörjare och på senare medel (som aldrig brukar vara lite smala i centern som denna skida, tycker jag.. Vet inte vad för skillnad det gör men!). Så kan inte riktigt säga exakt vad för skidor jag åkt på förr, minns inte längderna :/

Hej,

Skidor de ger i hyran brukar vara ca 10 cm kortare än vad man själv är. Du kan absolut åka 165 cm långa skidor, men de blir svårare att svänga och det kan kännas "klumpigt/för stort" att det är för mycket skida framför en, speciellt om man inte är riktigt bra på att åka med en åkstil där man kör stora svängar utan tar det lugnare i backen med kortare svängar. Pistskidor brukar generellt vara samma längd som en själv eller några cm kortare. Korta skidor är lättsvängda, men ostabila i hög fart. Långa skidor är svårare att svänga i låg fart men stabilare i hög fart.

Jag har själv åkt Cloud 9, 156 cm, och de var riktigt rappa och lättsvängda, men så fort man ökade farten så vart de ostabila och det var inte alls kul. Jag är 163 cm lång och väger 50 kg. Om du åker blåa backar och svänger mycket och snabbt är de roliga, men i röda backar där man trycker på så funkar det inte riktigt.. En tjejkompis till mig tyckte inte heller om dem, medan en annan som har cloud 8 tycker de är okey. Men som sagt, när det går fortare är de ostabila och det känns osäkert säger hon också.

Jag skulle rekommendera att du kollar på Rossignols Unique-serie. Tror att Rossignol Unique 4 eller 6 skulle kunna vara något att titta på. Jag gillade Unique 8, 163 cm. Stabila och bra i svängarna! Har inte testat 4:an men kan göra det om du vill då jag har tillgång till ett par.

Hoppas detta hjälper lite :)

Mvh,
Anna

Tillbaka
Topp