Atomic Crimson Ti, Dynastar Outland XT, Head Peak 84

stein1982

Medlem
Jag har lite funderingar kring ovanstående skidor.

Jag åker mest i pist, men vill även ha möjlgheten att ta mig utanför och göra det mer. Tycker om att åka fort ibland. Jag är 190 cm och väger 75 kg. Vilken skida kan passa av ovanstående och vilka längder bör jag jag satsa på?

Någon som provat skidorna?

Jag ska inte säga att jag har någon erfarenhet (kollade dock på dessa modeller när jag skulle köpa skidor för ett år, det slutade med bredare skidor...) sedan men har HEAD kvar lösningen med att tippen ska flexa upp för att bilda flyt skulle jag välja bort den, det känns som en konstig lösning för att få med konservativa personer på rockertåget...

Outlanden finns ju i flera bredder men jag hittar bara 80 med XT-tillägget? Det känns som att det är en ganska svängig skida med tanke på relativt kort radie och rocker både fram och bak. Kanske inte riktigt vad du säker men i så fall skulle jag rekommendera den längsta varianten.

Atomicskidan verkar vara lite mer köttar skida och där har du mer bredd och längre svängradie också så där skulle du kanske kunna gå ner en längd, där är det väl en smaksak.

Nu vet jag inte vilken fördelning pist/offpist du tänkt dig men jag tror kanske bredare skidor också kan vara intressant.

Hoppas jag gav dig något, och hoppas någon som kört någon av skidorna hittar hit.

Hade atomic crimson , utan ti , för några år sen. gillade dom . Mjukare än ti-modellen . Passade mig bra .Gick fint på skärande sväng , dock ingen kick? ut ur sväng om man söker det . Om man tycker att man är duktig som en race åkare så är dom menlösa . Tror dom var 176 långa , passade bra då jag ville ha en lättåkt och skonsam skida som ändå har bra isgrepp . Tog mina första trevande steg lössnö med dom , gick fint kanske tack vare att dom är mjuka .?
Provade ti-modellen en gång , gillade inte den lika mkt , inte lika lättåkt men bra skidor är det .
Delade liftbygel med en karl som jobbade åt atomic en gång , han menade att det var deras bästa allroundskida , ca 5år sen .

Tillbaka
Topp