atomic

Megapolaren

Ny medlem
atomic
Självklart skall inte skidorna gå sönder efter bara några dagar, de skall hålla! Du kan absolut kräva reparation eller nya skidor. Sedan sommaren 2003 har du också lagen på din sida. I konsumentköplagen står:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art. Lag (2002:587).

Alltså är det affären som skall bevisa att du medvetet haft sönder skidan. Det kan dom ju normalt inte och måste då reparera skadan. (notera att denna bevisregel bara gäller upp till 6 månader efter köpet)
Tjata mer på din handlare och om det inte funkar så har kommunen konsumentvägledare som man kan tala med.

//

atomic
Hmm jag skulle vilja veta vart du har köpt skiderna.. jag har jobbat på flera skidbutiker i sthlm och det händer att det är fabriksfel påskider som det du just beskriver har hänt med ett par av minna headmonster! det ska inte vara några som helst problem för dig att fixa ett par nya skider annars ärdet bara att dra till med just konsumentköplagen där du har rätt till ett par nya eller pengarna tillbaka så det är bara sätta lite press på grabbarna i butiken!

/ lycka till Jens

atomic
helt klart ska du få nya skidor!! Har oxå jobbat i butik, har själv inte varit med om denna situation men det är solklart att reklamationen ska gå igenom.. Annars kan du be nån butik om numret till generalagenten som tar in Atomic till sverige och snacka direkt med dem..

Sen det här med fabrikationsfel så tror jag at många använder det för mkt, för att är det fabrikationsfel så är det inte bara ett par som blir dåligt utan en hel batch..

mvh/daniel

atomic
Hade ett par fjolårets head monster 85 som delaminerade i spetsen. Head bytte utan diskussion ut dem till ett par av årets modell, precis som det skall vara!

atomic
Okej allihopa! Butiken har varit i kontakt med generalagenten, som (naturligtvis?) delar deras uppfattning att de inte skall vara reklamation, de har ju fått uppgifterna om skadan från personen som avvisade vår begäran. Nu har jag varit i kontakt med ortens konsumentrådgivare, som ska ta kontakt med butiken, och fråga vad de menar. Hon sa att det är butikens sak att lösa reklamationer, då ju jag som köpare inte har gjort affären med generalagenten. Ni som undrar, det är Intersportbutiken vid Mariebergs köpcenter. Generalagent är AMER Sports Sverige AB. I vilket fall verkar detta dra ut på tiden, på sportlovets första dag också... Och en liten lektion för min son, i hur vuxenvärlden fungerar!

atomic
Fy fan. det är så man mår illa. Att Generalagenten ifråga inte tillåter en reklamation är skamligt.
att Intersport är en skitkedja understryks nu bara av deras beteende. jag tycker att det är sorgligt att dylikt skall behöva gå ut på unga barn.
Skäms nästan för att man äger ett par atomic själv.
Stå på dig och låt dom inte köra över dig.
MVH Zacke

atomic
Säljer Fischer och Head .Självklart ska butiken skicka up skidorna till generalagenten för en bedömmning. Han kommer därefter säkert at få nya skidor.Har aldrig haft några problem med mina leverantörer.STÅ PÅ DIG

atomic
öh...
skit... liksom min kusins har också spruckit som tjöven.. tror ni att jag har anledning att oroa mej då jag har köpt en atomic bräda?

atomic
Håller fullständigt med alla ovanstående inlägg, självklart ska du få nya lagg och det snabbt.
Gör klart för affären att det här är Inte bra för deras potentiella kunder, säg att du har stort inflytande på vad folk köper för grejer (genom detta forum, vilket inte behöver nämnas). Nya grejer ska hålla för ett par kids att åka på, hur blir det annars när vi lite större (!) åkare dundrar nerför bergen?!
Snart sportlov och det är vidrigt om inte kidsen ska ha några skidor att åka på för att Intersport suger i sin kundkontakt.

Mitt tips är att Du vänder dig direkt till Amer Sports, jag har haft en del kontakt med de ang sponsring och jag tycker att de är snabba och duktiga!

/Martin

atomic
Amer Sports Sverige AB
Västkustvägen 7, 211 24 Malmö | Telefon: 040-680 26 00 | Fax: 040-680 26 01

Verksamhet
Försäljning och marknadsföring av sport-, golf- och fritidsprodukter. Racket, golf, skidor, snowboard, kompasser, pulsklockor, fritid m.m.

Beskrivning
Längdskidor, bindningar, skor och stavar. Alpina skidor, pjäxor, bindningar och stavar. Snowboards. Snowboards, boots och bindningar. Stort sortiment för racketsport, bollsport samt golf. Handledsdatorer, pulsmätare, kompasser

Varumärken
Atomic, Oxygen, Wilson, Suunto

E-post info.sweden@amer.de | Hemsida http://wilsonsports.com | atomicsnow.com

atomic
Då har konsumentrådgivaren kontaktat butikens ansvarige. Han sa samma sak till henne, faktiskt, och hon rådde mig att lämna in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Så det får jag göra nu, och sedan tar det väl till augusti eller nåt, innan ärendet avgjorts. Finns det snö då?

atomic
min kompis trasade sönder tre par skidor på en
sesong och fick alla reklamerade en efter en. alla gick
sönder i spetsarna (det var salomon och inte atomic).
Han hoppade sönder sina så du har full rätt att få nya
skidor.

atomic
Här kan det vara på plats att påpeka att en vara rent juridiskt alltid skall hålla för den aktivitet den är avsedd för. En skida skall därför tåla relaitivt tuffa tag utan att gå sönder. I princip bör du alltså haft sönder skidan medelst verktyg typ såg, borr eller liknande för att inte få skidan utbytt.

//

atomic
Efter att anmälan registrerats, visade sig affären beklaga det inträffade, och att det "behövt gå så långt". Grabben har fått nya skidor v29, men det är dåligt med snö just nu, tyvärr. Här, i alla fall.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp