Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Att börja med Telemark som nybörjare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="telemarkus" data-source="post: 1079343" data-attributes="member: 88837"><p>Kul att höra att du vill börja åka telis. Jag säger bara kör!</p><p>Det finns ingen anledning att lära sig åka alpint först utan gå direkt på telemark istället. Det finns både likheter och olikheter förstås. Åker man telemark med sladdsväng är det väldigt olikt jämfört med alpint. Åker man däremot med skärande sväng (carving), vilket är grymt härligt med telemark, är likheterna betydligt större.</p><p>Det arrangeras årligen ett telemarkläger i Fjätervålen, tror det är i januari, som jag varmt kan rekommendera. Jag var själv med som nybörjare för några år sedan och det gav fantastiskt mycket. Upplägget är grymt med ungefär tvåhundra deltagare som delas upp i mindre grupper (5-10 personer) baserat på hur duktig man är och vad man vill lära sig. Sedan kör man i grupperna hela helgen tillsammans med instruktör. Vill du lära dig fort och under riktigt roliga former så tycker jag definitivt du ska anmäla dig.</p><p></p><p>När det gäller utrustning är det en smaksak. Vissa tycker om att åka mer traditionellt med sladdsväng och ganska "lösa" bindningar (litet motstånd när du böjer bakre benet) medan andra gillar new school med skärande sväng och styva bindningar. Hur som helst tycker jag du ska satsa på höga pjäxor med fyra spännen för att få ut max av åkningen. Dagens pjäxor är så fina, flexibla och lätta så det finns ingen anledning att välja en lägre pjäxa. När det kommer till skidor är det precis samma skidor som när man åker alpint. Det är typen av åkning du är ute efter som avgör. Vill du bara åka pist ska du ha en pistskida och vill du bara åka puder en fet puderskida. Vill du kunna köra både och på en och samma skida finns det idag en uppsjö av fina s.k. all-mountain-skidor som funkar riktigt bra till båda delarna. Välj i så fall någonting mellan 100-110 m.m. i midjan (jag kör själv på ett par Line Sick Day 110 som är fantastiska). En viktig sak du bör tänka på oavsett vilken skida du väljer är att inte köpa den för kort. När du går djupt ner i telemarksväng hamnar den bakre skidan så pass långt bak att du om du har för korta skidor riskerar att nosen på den bakre skidan glider in bakom pjäxan på det främre benet med en riktigt nasty face-plant som resultat. Been there, inte kul.</p><p></p><p>Stort lycka till nu!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="telemarkus, post: 1079343, member: 88837"] Kul att höra att du vill börja åka telis. Jag säger bara kör! Det finns ingen anledning att lära sig åka alpint först utan gå direkt på telemark istället. Det finns både likheter och olikheter förstås. Åker man telemark med sladdsväng är det väldigt olikt jämfört med alpint. Åker man däremot med skärande sväng (carving), vilket är grymt härligt med telemark, är likheterna betydligt större. Det arrangeras årligen ett telemarkläger i Fjätervålen, tror det är i januari, som jag varmt kan rekommendera. Jag var själv med som nybörjare för några år sedan och det gav fantastiskt mycket. Upplägget är grymt med ungefär tvåhundra deltagare som delas upp i mindre grupper (5-10 personer) baserat på hur duktig man är och vad man vill lära sig. Sedan kör man i grupperna hela helgen tillsammans med instruktör. Vill du lära dig fort och under riktigt roliga former så tycker jag definitivt du ska anmäla dig. När det gäller utrustning är det en smaksak. Vissa tycker om att åka mer traditionellt med sladdsväng och ganska "lösa" bindningar (litet motstånd när du böjer bakre benet) medan andra gillar new school med skärande sväng och styva bindningar. Hur som helst tycker jag du ska satsa på höga pjäxor med fyra spännen för att få ut max av åkningen. Dagens pjäxor är så fina, flexibla och lätta så det finns ingen anledning att välja en lägre pjäxa. När det kommer till skidor är det precis samma skidor som när man åker alpint. Det är typen av åkning du är ute efter som avgör. Vill du bara åka pist ska du ha en pistskida och vill du bara åka puder en fet puderskida. Vill du kunna köra både och på en och samma skida finns det idag en uppsjö av fina s.k. all-mountain-skidor som funkar riktigt bra till båda delarna. Välj i så fall någonting mellan 100-110 m.m. i midjan (jag kör själv på ett par Line Sick Day 110 som är fantastiska). En viktig sak du bör tänka på oavsett vilken skida du väljer är att inte köpa den för kort. När du går djupt ner i telemarksväng hamnar den bakre skidan så pass långt bak att du om du har för korta skidor riskerar att nosen på den bakre skidan glider in bakom pjäxan på det främre benet med en riktigt nasty face-plant som resultat. Been there, inte kul. Stort lycka till nu! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Att börja med Telemark som nybörjare?
Tillbaka
Topp