Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Att lära en gammal hund sitta
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 411919" data-attributes="member: 12152"><p>Om du ska ha ett par skidor som klarar allt skulle jag satsa på en relativt stor friåkningsskida med midja mellan 95 och 100mm och i längd 185 och 195cm. Det kan låta stort, men om du är van vid gamla stora raklagg så är det inga problem. Så pass stora skidor har längre radie än dagens korta pistskidor och kräver inte samma omställning när det gäller tekniken. Iom att du säger att du är ganska otränad och har en del skador på vägen är en lättåkt och allmänt enkel skida att föredra. Fischer Watea 94 eller 101 i längsta längderna är de som först dyker upp. Det är skidor som spårar bra om man säger till dom att göra det, men som samtidigt har en snäll sida att ta till när benen tröttnar. Blizzard Argos är ett annat alternativ, men den är lite mer bestämt i kantningen. Völkl Mantra är ett annat populärt val, men den tycker jag är klart svårare att bemästra i speciellt svensk svår vindpåverkad snö. Välj hellre Gotama i så fall tycker jag iom att den är lite snällare. </p><p></p><p>Det är egentligen ganska dumt att satsa allt på ett kort med dagens breda utbud. Jag skulle rekommedera dig att välja två par skidor istället. En skida enligt ovan för allroundåkning och egentligen all åkning där det finns det minsta chans till ett par svängar utanför pisten. Som komplement väljer du ett par 175cm pistskidor med skärning mitt mellan slalom och storslalom. Två typexempel på bra och karaktärsfulla sådana skidor är Fischer Worldcup RC, Stöckli Laser SC eller budgetvalet TecnoPro XT500. Med en skärning på runt 16-17 meter kan du utforska den moderna tekniken utan att för den skull behöva ta den hårda vägen via ett par oförlåtande slalomcarvers med extremt mycket sväng. </p><p></p><p>Jag kan förresten tipsa om det här inlägget som jag skrev för ett tag sedan: <a href="https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=43668" target="_blank">https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=43668</a></p><p></p><p>Där hittar du en del aktuell info om årets modeller, främst i friåkningssegmentet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 411919, member: 12152"] Om du ska ha ett par skidor som klarar allt skulle jag satsa på en relativt stor friåkningsskida med midja mellan 95 och 100mm och i längd 185 och 195cm. Det kan låta stort, men om du är van vid gamla stora raklagg så är det inga problem. Så pass stora skidor har längre radie än dagens korta pistskidor och kräver inte samma omställning när det gäller tekniken. Iom att du säger att du är ganska otränad och har en del skador på vägen är en lättåkt och allmänt enkel skida att föredra. Fischer Watea 94 eller 101 i längsta längderna är de som först dyker upp. Det är skidor som spårar bra om man säger till dom att göra det, men som samtidigt har en snäll sida att ta till när benen tröttnar. Blizzard Argos är ett annat alternativ, men den är lite mer bestämt i kantningen. Völkl Mantra är ett annat populärt val, men den tycker jag är klart svårare att bemästra i speciellt svensk svår vindpåverkad snö. Välj hellre Gotama i så fall tycker jag iom att den är lite snällare. Det är egentligen ganska dumt att satsa allt på ett kort med dagens breda utbud. Jag skulle rekommedera dig att välja två par skidor istället. En skida enligt ovan för allroundåkning och egentligen all åkning där det finns det minsta chans till ett par svängar utanför pisten. Som komplement väljer du ett par 175cm pistskidor med skärning mitt mellan slalom och storslalom. Två typexempel på bra och karaktärsfulla sådana skidor är Fischer Worldcup RC, Stöckli Laser SC eller budgetvalet TecnoPro XT500. Med en skärning på runt 16-17 meter kan du utforska den moderna tekniken utan att för den skull behöva ta den hårda vägen via ett par oförlåtande slalomcarvers med extremt mycket sväng. Jag kan förresten tipsa om det här inlägget som jag skrev för ett tag sedan: [URL]https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=43668[/URL] Där hittar du en del aktuell info om årets modeller, främst i friåkningssegmentet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Att lära en gammal hund sitta
Tillbaka
Topp