Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Att lära en gammal hund sitta
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="leibolmal" data-source="post: 422806" data-attributes="member: 81906"><p>Hej på er skidåkare</p><p>Här kommer en kort rapport från Chamonix, vecka 11. Som ni vet så ville jag ha råd om skidor och det fick jag väldigt många, och bra. Här kommer nu några reflektioner från en vecka i Chamonix:</p><p></p><p>Måndag: Strålande väder och pistvisning i Le Tour. Lite snö men bra pister dock rätt snälla. Offpist inte att tala om då allt i alla fall nära systemet var uppkört och tillfruset. Här skulle mina två killar (10 och 12 år trivas mycket bra).</p><p></p><p>Just det! Jag åkte på (hyrda) Dynastar Legend 8000.</p><p></p><p>Tisdag: Spöregn i Les Grands Montets… Imponerande berg men fortfarande för lite snö och ibland enbart 2 meters sikt. Vi tuggar på ändå. Fattar inte var alla britter på snowboard kommer ifrån, de förstör pist och åkutrymme för alla andra tycker då jag.</p><p></p><p>Onsdag: Rykten om snö under natten. Det spöregnar i byn konstant sen i tisdags morse. Vi åker snabbt upp till Les Grands Montets på morgonen. Visst har det kommit snö. Mellan 20-30 cm sursnö, trots 2500 meters höjd! Toppkabinen stängd pga vädret både tisdag och onsdag och sikt = 0,1 meter. Får ett bra åk i en svart pist på morgonen via "Bouchard". När vi ska ta den igen så är sikten så dålig så vi får följa (den bristfälliga) pistmarkeringen ner i sakta mak. Efetrmiddagen kräver vattenskidor. Snön påminner mycket om i Hemavan på Valborg. Offpist är inte på tanke för oss dödliga då sikten är så dålig samt lavinfara. Dessutom finns lite snö så risken för ris, sten eller annat är stor. Dagen avslutas dyngsur.</p><p></p><p>Torsdag: Bra väder! Provar Brevent och Flegere. Förmiddan bjuder på riktigt bra åkning då det snöat under natten. Underlaget är hårt och på det ca 20 cm lätt nysnö (Ja ja vi ville också ha upp till knäna..). Bra i alla fall med sikt och underlag för en gångs skull. Vi kan åka var som helst, i skog, offpist och i pist. Äntligen en känsla för hur härligt det skulle kunna vara här. Tyvärr blir det varmt och uppkört (överallt!) vid 12.30 tiden så eftermiddan blir typ Valborg i Hemavan igen! Inte dåligt det. Skönt att tukta pist i smetsnö och pucklar tycker jag. Kortsväng, högt tempo och hårdrock i lurarna – Yeeeeah!</p><p></p><p>Fredag: Mer Flegere i strålande väder och ett fantastiskt bergsmassiv/landskap. Ingen snö kom under natten men en riktigt bra dag hursomhelst! Tur upp till Aiguille du Midi (3842 meter) på eftremiddagen i den absolut brantaste miljö jag varit i. Vertikal kabinbana! Helt otroligt häftigt, blev lite knäsvag.</p><p></p><p>Lördag: Bakis, vilodag och hemresa.</p><p></p><p>Sammanfattning: </p><p>Mer bra än dåligt väder under veckan.</p><p>Fantastiskt landskap!</p><p>Trevlig by och bra ös på nätterna. </p><p>Valle Blanche gick inte att åka för oss på grund av dåligt väder. Hade stått över ändå.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>Skidåkningen då? För mig som premiärresenär till Alperna (förutom Kaprun och sommarskidåkning) så hade jag väntat mig lite mer. Snötillgången kan vi inte göra något åt så det får vara men.. Hade inte behövt alla bussresor till systemen, trodde att pisterna skulle vara längre mm. Ok Chamonix är ett ställe för freeriders och offpistare och jag är mer en gammal pist racer men om man nu inte är en "Haute routare" av brutala mått så finns det säkert bättre ställen för skidåkning i alla fall för en sån som mig. Landskapet i Chamonix dalen är dock brutalt och helt fantastiskt! Inte konstigt att de har tre gånger så många turister på sommaren som på vintern. </p><p></p><p>Själv kommer jag över påsk att åka till Tärnaby/Hemavan och lägga de få pengar jag har kvar på helikopterlyft. Jag hade kunnat åka mycket helikopter för pengarna jag lagt på Chamonix resan. Ok missförstå mig rätt nu, det var en fantastisk upplevelse men jag har inte tålamod att som många "skidbums" sitta på Chambre Neuf och tålmodigt vänta på årets stora dump… Eller så är det helt enkelt för avancerat att komma till de bra ställena för en som mig som gärna åker kabinbana. Såg många som drog iväg över bergen som bergsgetter och de hittade säkert underbar åkning!</p><p></p><p>Skidorna då?!</p><p>Visst Dynastararna (Legend 8000 185cm) funkade mycket bra för mig i det före som var. Inga problem i pisten i vare sig sursnö med pucklar, nypistat eller isfläckar. Greppar bra om man trycker på men de fladdrar ju en del i höga farter. Fick inte chans att prova den riktigt djupa snön men jag inser nu att jag absolut skulle kunna tänka mig drygt 90 mm i midjan vi de förhållandena, men när hittar man den snön?! I det lilla puder vi hade fungerade de nog så bra.</p><p></p><p>Jag kommer nog att skaffa en vass pistskida för att få ut det jag vill ha av MIN åkstil och de ställen jag oftast åker på. Blir det brutal djupsnö på Mortsfjället eller nästa gång i Alperna så hyr jag gärna ett par fetingar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="leibolmal, post: 422806, member: 81906"] Hej på er skidåkare Här kommer en kort rapport från Chamonix, vecka 11. Som ni vet så ville jag ha råd om skidor och det fick jag väldigt många, och bra. Här kommer nu några reflektioner från en vecka i Chamonix: Måndag: Strålande väder och pistvisning i Le Tour. Lite snö men bra pister dock rätt snälla. Offpist inte att tala om då allt i alla fall nära systemet var uppkört och tillfruset. Här skulle mina två killar (10 och 12 år trivas mycket bra). Just det! Jag åkte på (hyrda) Dynastar Legend 8000. Tisdag: Spöregn i Les Grands Montets… Imponerande berg men fortfarande för lite snö och ibland enbart 2 meters sikt. Vi tuggar på ändå. Fattar inte var alla britter på snowboard kommer ifrån, de förstör pist och åkutrymme för alla andra tycker då jag. Onsdag: Rykten om snö under natten. Det spöregnar i byn konstant sen i tisdags morse. Vi åker snabbt upp till Les Grands Montets på morgonen. Visst har det kommit snö. Mellan 20-30 cm sursnö, trots 2500 meters höjd! Toppkabinen stängd pga vädret både tisdag och onsdag och sikt = 0,1 meter. Får ett bra åk i en svart pist på morgonen via "Bouchard". När vi ska ta den igen så är sikten så dålig så vi får följa (den bristfälliga) pistmarkeringen ner i sakta mak. Efetrmiddagen kräver vattenskidor. Snön påminner mycket om i Hemavan på Valborg. Offpist är inte på tanke för oss dödliga då sikten är så dålig samt lavinfara. Dessutom finns lite snö så risken för ris, sten eller annat är stor. Dagen avslutas dyngsur. Torsdag: Bra väder! Provar Brevent och Flegere. Förmiddan bjuder på riktigt bra åkning då det snöat under natten. Underlaget är hårt och på det ca 20 cm lätt nysnö (Ja ja vi ville också ha upp till knäna..). Bra i alla fall med sikt och underlag för en gångs skull. Vi kan åka var som helst, i skog, offpist och i pist. Äntligen en känsla för hur härligt det skulle kunna vara här. Tyvärr blir det varmt och uppkört (överallt!) vid 12.30 tiden så eftermiddan blir typ Valborg i Hemavan igen! Inte dåligt det. Skönt att tukta pist i smetsnö och pucklar tycker jag. Kortsväng, högt tempo och hårdrock i lurarna – Yeeeeah! Fredag: Mer Flegere i strålande väder och ett fantastiskt bergsmassiv/landskap. Ingen snö kom under natten men en riktigt bra dag hursomhelst! Tur upp till Aiguille du Midi (3842 meter) på eftremiddagen i den absolut brantaste miljö jag varit i. Vertikal kabinbana! Helt otroligt häftigt, blev lite knäsvag. Lördag: Bakis, vilodag och hemresa. Sammanfattning: Mer bra än dåligt väder under veckan. Fantastiskt landskap! Trevlig by och bra ös på nätterna. Valle Blanche gick inte att åka för oss på grund av dåligt väder. Hade stått över ändå. Skidåkningen då? För mig som premiärresenär till Alperna (förutom Kaprun och sommarskidåkning) så hade jag väntat mig lite mer. Snötillgången kan vi inte göra något åt så det får vara men.. Hade inte behövt alla bussresor till systemen, trodde att pisterna skulle vara längre mm. Ok Chamonix är ett ställe för freeriders och offpistare och jag är mer en gammal pist racer men om man nu inte är en "Haute routare" av brutala mått så finns det säkert bättre ställen för skidåkning i alla fall för en sån som mig. Landskapet i Chamonix dalen är dock brutalt och helt fantastiskt! Inte konstigt att de har tre gånger så många turister på sommaren som på vintern. Själv kommer jag över påsk att åka till Tärnaby/Hemavan och lägga de få pengar jag har kvar på helikopterlyft. Jag hade kunnat åka mycket helikopter för pengarna jag lagt på Chamonix resan. Ok missförstå mig rätt nu, det var en fantastisk upplevelse men jag har inte tålamod att som många "skidbums" sitta på Chambre Neuf och tålmodigt vänta på årets stora dump… Eller så är det helt enkelt för avancerat att komma till de bra ställena för en som mig som gärna åker kabinbana. Såg många som drog iväg över bergen som bergsgetter och de hittade säkert underbar åkning! Skidorna då?! Visst Dynastararna (Legend 8000 185cm) funkade mycket bra för mig i det före som var. Inga problem i pisten i vare sig sursnö med pucklar, nypistat eller isfläckar. Greppar bra om man trycker på men de fladdrar ju en del i höga farter. Fick inte chans att prova den riktigt djupa snön men jag inser nu att jag absolut skulle kunna tänka mig drygt 90 mm i midjan vi de förhållandena, men när hittar man den snön?! I det lilla puder vi hade fungerade de nog så bra. Jag kommer nog att skaffa en vass pistskida för att få ut det jag vill ha av MIN åkstil och de ställen jag oftast åker på. Blir det brutal djupsnö på Mortsfjället eller nästa gång i Alperna så hyr jag gärna ett par fetingar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Att lära en gammal hund sitta
Tillbaka
Topp