Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Att reklamera skidor från Sport Conrad!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 153422" data-attributes="member: 13863"><p>Jo ... prisbilden är intressant. </p><p></p><p>Vi kan ju konstatera att prisnivån på många varor har sänkts radikalt sedan Sverige blev medlem i EU. Detta beror sannolikt på såväl den ökade konkurrensen när vi fått möjlighet att handla inom EU utan krångel med tull och moms samt att även möjligheten för svenska butiker att på ett enklare sätt köpa in varor och skippa det fördyrande ledet med en svensk "generalagent". </p><p></p><p>Tydligast kan vi detta i Radio & TV -branschen där prisbilden succesivt under de senaste åren sänkts och närmat sig priserna i Storbritannien och Tyskland (länder som ligger lågt på denna typ av varor i Europa). Än kan jag inte se att priserna på skidor och annan sportutrustning följt samma linje, men nu borde det vara hög tid om den svenska sportdetaljhandeln ska överleva på sikt. Jag håller tummarna för mer EU-anpassad prisbild! </p><p></p><p>Än så länge kan vi handla till tysk moms från SC, men det finns faktiskt ett regelverk som säger att om omfattande handel sker med annat land inom EU skall det aktuella landets momssats användas. Detta skulle innebära omkring 10% högre pris från SC för oss svenskar (om vi handlar via nätet). Exakt var gränsen går (omfattning av handel) vet jag inte, men man kan se att vissa Internehandlare av elektronikvaror har skilda sajter och priser beroende på var man bor, tex: Pixmania. Så vill vi fortsätta handla riktigt billigt från SC ska vi inte sprida informationen allt för ihärdigt ...</p><p></p><p>That´s all folks! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 153422, member: 13863"] Jo ... prisbilden är intressant. Vi kan ju konstatera att prisnivån på många varor har sänkts radikalt sedan Sverige blev medlem i EU. Detta beror sannolikt på såväl den ökade konkurrensen när vi fått möjlighet att handla inom EU utan krångel med tull och moms samt att även möjligheten för svenska butiker att på ett enklare sätt köpa in varor och skippa det fördyrande ledet med en svensk "generalagent". Tydligast kan vi detta i Radio & TV -branschen där prisbilden succesivt under de senaste åren sänkts och närmat sig priserna i Storbritannien och Tyskland (länder som ligger lågt på denna typ av varor i Europa). Än kan jag inte se att priserna på skidor och annan sportutrustning följt samma linje, men nu borde det vara hög tid om den svenska sportdetaljhandeln ska överleva på sikt. Jag håller tummarna för mer EU-anpassad prisbild! Än så länge kan vi handla till tysk moms från SC, men det finns faktiskt ett regelverk som säger att om omfattande handel sker med annat land inom EU skall det aktuella landets momssats användas. Detta skulle innebära omkring 10% högre pris från SC för oss svenskar (om vi handlar via nätet). Exakt var gränsen går (omfattning av handel) vet jag inte, men man kan se att vissa Internehandlare av elektronikvaror har skilda sajter och priser beroende på var man bor, tex: Pixmania. Så vill vi fortsätta handla riktigt billigt från SC ska vi inte sprida informationen allt för ihärdigt ... That´s all folks! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Att reklamera skidor från Sport Conrad!
Tillbaka
Topp