Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Att sätta ihop ett toppturspaket: vad ska jag tänka på?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="nyckfull" data-source="post: 1097239" data-attributes="member: 156916"><p>Vet ej hur QST:n går men hittar du inte något billigt på köp och sälj eller på rea så räcker det med att byta till tech sulor. Jag tycker att du alla dagar i veckan ska köra på techbindningar.</p><p></p><p></p><p>Om du med stadiga menar en rambindning så ja, jag tycker det är galet. Mina Salomon MTN Lab 95 skulle jag inte köra hårdare på om jag hade alpinbindningar på dem istället för mina Tecton.</p><p></p><p></p><p><strong>Vikt:</strong> Moderna topptursskidor är i min mening mycket kapabla till att hantera de mesta förhållandena du kommer stöta på, trots ofta låg till mycket låg vikt. Både mina MTN Lab 95 och G3 SENDr 112 har ganska låg vikt och jag känner nästan inget behov utav min alpinsetup de flesta dagar, även när jag åker lift.</p><p><strong>Bredd:</strong> Ofta påverkar konstruktionen av skidan prestandan i lössnö nästan lika mycket som bredden, även om det så klart generellt sätt är bättre flyt i en bredare skida än en smalare. </p><p><strong>Längd:</strong> Jag är 187cm, har ett par 184 Salomon och 188 G3, båda är i en bra längd för mig uppför och utför.</p><p>Lyssnade nyligen på en podcast med Blackcrows ena grundare som anser att man måste ha minst en meter skida framför pjäxan för att få bra puderprestanda och om man, som jag, håller med bör du inte gå kortare.</p><p></p><p><strong>Min åsikt:</strong> Sikta på en skida runt 185cm lång, en bredd på 95mm till runt 105mm och en vikt på cirka 1500g-1800g per skida, äger ett par Salomon MTN Lab 95 som jag starkt kan rekomendera, tror dock de kanske är för smala för Kanada. Gillar även Scott Superguide 105. </p><p>När det kommer till bindning är det tech som gäller, har du hyrt tidigare vet du kanske om en "klassisk" techbindning med pins som låser hälen funkar bra för dig, eller om du är som jag och föredrar den alpina hälen. </p><p>Jag rekomenderar Fritschi Tecton, låg vikt, bra prestanda och förtroendeingivande i allmänhet. Dock är den inte gratis, men ingen i det här segmentet är billig.</p><p></p><p>Leta på köp och sälj, blocket, facebook grupper eller håll lite koll på skidbutiker i din närhet samt nätbutiker nere på kontinenten, exempelvis sport-konrad, så brukar man hitta bra deals. <a href="https://www.sport-conrad.com/en/products/salomon/mtn-explorer-95.html" target="_blank">Exempelvis dessa Salomon</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="nyckfull, post: 1097239, member: 156916"] Vet ej hur QST:n går men hittar du inte något billigt på köp och sälj eller på rea så räcker det med att byta till tech sulor. Jag tycker att du alla dagar i veckan ska köra på techbindningar. Om du med stadiga menar en rambindning så ja, jag tycker det är galet. Mina Salomon MTN Lab 95 skulle jag inte köra hårdare på om jag hade alpinbindningar på dem istället för mina Tecton. [b]Vikt:[/b] Moderna topptursskidor är i min mening mycket kapabla till att hantera de mesta förhållandena du kommer stöta på, trots ofta låg till mycket låg vikt. Både mina MTN Lab 95 och G3 SENDr 112 har ganska låg vikt och jag känner nästan inget behov utav min alpinsetup de flesta dagar, även när jag åker lift. [b]Bredd:[/b] Ofta påverkar konstruktionen av skidan prestandan i lössnö nästan lika mycket som bredden, även om det så klart generellt sätt är bättre flyt i en bredare skida än en smalare. [b]Längd:[/b] Jag är 187cm, har ett par 184 Salomon och 188 G3, båda är i en bra längd för mig uppför och utför. Lyssnade nyligen på en podcast med Blackcrows ena grundare som anser att man måste ha minst en meter skida framför pjäxan för att få bra puderprestanda och om man, som jag, håller med bör du inte gå kortare. [b]Min åsikt:[/b] Sikta på en skida runt 185cm lång, en bredd på 95mm till runt 105mm och en vikt på cirka 1500g-1800g per skida, äger ett par Salomon MTN Lab 95 som jag starkt kan rekomendera, tror dock de kanske är för smala för Kanada. Gillar även Scott Superguide 105. När det kommer till bindning är det tech som gäller, har du hyrt tidigare vet du kanske om en "klassisk" techbindning med pins som låser hälen funkar bra för dig, eller om du är som jag och föredrar den alpina hälen. Jag rekomenderar Fritschi Tecton, låg vikt, bra prestanda och förtroendeingivande i allmänhet. Dock är den inte gratis, men ingen i det här segmentet är billig. Leta på köp och sälj, blocket, facebook grupper eller håll lite koll på skidbutiker i din närhet samt nätbutiker nere på kontinenten, exempelvis sport-konrad, så brukar man hitta bra deals. [url=https://www.sport-conrad.com/en/products/salomon/mtn-explorer-95.html]Exempelvis dessa Salomon[/url] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Att sätta ihop ett toppturspaket: vad ska jag tänka på?
Tillbaka
Topp