Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Att sätta ihop ett toppturspaket: vad ska jag tänka på?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LawndartGustav" data-source="post: 1097269" data-attributes="member: 14475"><p>Techbindningar är ett måste! Kommer du över en mer turorienterad pjäxa beggat så köp, du kommer klara dig på den du har men är skillnad på hur bra gåläge pjäxor har</p><p></p><p>Jag tror du får tänka att detta är dina turskidor och att du kanske åker på annat också efter denna utbildning, ni kommer ju nästan bara gå en hel säsong så du kommer vara grymt glad över detta val!</p><p></p><p>100-110 är super, en skidas bredd är mkt viktigare än längd för flyg offpist. Däremot är shape på skida och rockerkurva enormt viktigt. Jag har ett par Salomon QST 106 i 188 med kingpin som varjedagskida, bästa skidan i den bredden jag någonsin provat, den klarar allt, den kommer i en lite upplättad version i höst.</p><p>Som herrn ovan skirver så 1500-1800g/skida låter som en bra kompromiss.</p><p>När det gäller bindningar så skulle jag på en skida över 100mm midja med din längd och vikt gå på en bindning där du har en platta att stå på under hälen. Tänk på att du kan komma ner till 400g/bindning med ATK Raider 14 och Salomons lätta bindning. Går alltså att kapa vikt även där. Gör enorm skillnad att gå med en skida på 1950g med bindning på 750 jämfört med en skida på 1550 och bindning på 400g.</p><p>Som topptursbindning vilket detta enligt mig då är så är det mina främsta val. Går säkert att få en ok deal från sport-conrad i höst.</p><p></p><p>Stighudar kanske inte tagits upp men enligt mig så köp 100% Mohair eller mixhudar. Köp enbart av märkena Pomoca eller Black Diamond, de är enormt överlägsna alla andra märken i min mening, bra glid, grepp och bra lim. Bakfäste ska du ha då du kommer gå mkt. Om du skär själv så skär så du ser halva stålkanten, att ha 1mm jämfört med 3mm (som G3s verktyg skär) gör enorm skillnad när det är hårt. Glöm inte skarjärn btw, att lära sig använda dom är så guld, man slipper ta av sig skidor och boothajka =)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LawndartGustav, post: 1097269, member: 14475"] Techbindningar är ett måste! Kommer du över en mer turorienterad pjäxa beggat så köp, du kommer klara dig på den du har men är skillnad på hur bra gåläge pjäxor har Jag tror du får tänka att detta är dina turskidor och att du kanske åker på annat också efter denna utbildning, ni kommer ju nästan bara gå en hel säsong så du kommer vara grymt glad över detta val! 100-110 är super, en skidas bredd är mkt viktigare än längd för flyg offpist. Däremot är shape på skida och rockerkurva enormt viktigt. Jag har ett par Salomon QST 106 i 188 med kingpin som varjedagskida, bästa skidan i den bredden jag någonsin provat, den klarar allt, den kommer i en lite upplättad version i höst. Som herrn ovan skirver så 1500-1800g/skida låter som en bra kompromiss. När det gäller bindningar så skulle jag på en skida över 100mm midja med din längd och vikt gå på en bindning där du har en platta att stå på under hälen. Tänk på att du kan komma ner till 400g/bindning med ATK Raider 14 och Salomons lätta bindning. Går alltså att kapa vikt även där. Gör enorm skillnad att gå med en skida på 1950g med bindning på 750 jämfört med en skida på 1550 och bindning på 400g. Som topptursbindning vilket detta enligt mig då är så är det mina främsta val. Går säkert att få en ok deal från sport-conrad i höst. Stighudar kanske inte tagits upp men enligt mig så köp 100% Mohair eller mixhudar. Köp enbart av märkena Pomoca eller Black Diamond, de är enormt överlägsna alla andra märken i min mening, bra glid, grepp och bra lim. Bakfäste ska du ha då du kommer gå mkt. Om du skär själv så skär så du ser halva stålkanten, att ha 1mm jämfört med 3mm (som G3s verktyg skär) gör enorm skillnad när det är hårt. Glöm inte skarjärn btw, att lära sig använda dom är så guld, man slipper ta av sig skidor och boothajka =) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Att sätta ihop ett toppturspaket: vad ska jag tänka på?
Tillbaka
Topp