Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Att ställa in bindningar och DIN - värden.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="kappakomplett" data-source="post: 953200" data-attributes="member: 118552"><p>Ja, det du skriver kan jag förstå, tror jag. Man får tänka sig ett moment som vill vrida pjäxan, och därmed vrida foten och därmed underbenet och knäet etc. Det momentet får inte bli för stort. Om pjäxan är lång krävs det en mindre kraft i tådelen för att åstadkomma detta vridmoment. Den långa pjäxans sula ger ett <em>större</em> moment i vridningspunkten för underbenet än en kortare sula skulle göra för samma kraft? Därför bör bindningen lösa ut för en mindre kraft när pjäxans sula är lång. Därför bör bindningen för en lång sula ställas på mindre DIN och ceterus paribus en kortare sula ska ha högre DIN.</p><p>För krafter som anbringas i hälen på pjäxans sula borde skillnaden vara mindre? Eftersom det borde skilja mindre i relativ längd för olika pjäxstorlekar vad gäller avståndet från hälen till vridningspunkten för underbenet. </p><p>Men du tänker dig att när bindningens häldel ska lösa ut så ska vi räkna med en vridpunkt kring tådelen? </p><p>Det måste finnas en hel del forskning kring det här?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kappakomplett, post: 953200, member: 118552"] Ja, det du skriver kan jag förstå, tror jag. Man får tänka sig ett moment som vill vrida pjäxan, och därmed vrida foten och därmed underbenet och knäet etc. Det momentet får inte bli för stort. Om pjäxan är lång krävs det en mindre kraft i tådelen för att åstadkomma detta vridmoment. Den långa pjäxans sula ger ett [i]större[/i] moment i vridningspunkten för underbenet än en kortare sula skulle göra för samma kraft? Därför bör bindningen lösa ut för en mindre kraft när pjäxans sula är lång. Därför bör bindningen för en lång sula ställas på mindre DIN och ceterus paribus en kortare sula ska ha högre DIN. För krafter som anbringas i hälen på pjäxans sula borde skillnaden vara mindre? Eftersom det borde skilja mindre i relativ längd för olika pjäxstorlekar vad gäller avståndet från hälen till vridningspunkten för underbenet. Men du tänker dig att när bindningens häldel ska lösa ut så ska vi räkna med en vridpunkt kring tådelen? Det måste finnas en hel del forskning kring det här? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Att ställa in bindningar och DIN - värden.
Tillbaka
Topp