Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Att ställa in bindningar och DIN - värden.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="snorkel" data-source="post: 953239" data-attributes="member: 51492"><p>Bättre med skidor som sitter kvar, iallafall till man gör sig illa på riktigt. Dock kan man även råka illa ut vid tjuvsläpp. Fick en diskkompression i en nackkota efter att ha landat på huvudet 2 ggr i samma framlängesvolt pga för långt avstånd mellan pjäxa och häl på techbindningen. Efter det så har jag tajtat till avståndet så att det krävs milt våld för att få bort distansplastbiten vid justering. Måste tyvärr skruva en del med bindningen pga olika längd på Dynafit och BD pjäxor. Flyttar även bindningen mellan olika skidor eftersom jag monterat med inserts och hålbilden skiljer sig några mm i längsled. Med tajt passning så sitter skidorna på även om jag tycker att de borde lossnat åtminstone vid ett tillfälle. </p><p></p><p>Vore intressant med någon mera vetenskapligt utförd test med fokus på DIN värdets variation beroende på antal mm plus/minus nominell inställning. Som sagt så varierar avståndet med skidans flex. T ex ger en hård kompression högre DIN tal men oklart hur mycket.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="snorkel, post: 953239, member: 51492"] Bättre med skidor som sitter kvar, iallafall till man gör sig illa på riktigt. Dock kan man även råka illa ut vid tjuvsläpp. Fick en diskkompression i en nackkota efter att ha landat på huvudet 2 ggr i samma framlängesvolt pga för långt avstånd mellan pjäxa och häl på techbindningen. Efter det så har jag tajtat till avståndet så att det krävs milt våld för att få bort distansplastbiten vid justering. Måste tyvärr skruva en del med bindningen pga olika längd på Dynafit och BD pjäxor. Flyttar även bindningen mellan olika skidor eftersom jag monterat med inserts och hålbilden skiljer sig några mm i längsled. Med tajt passning så sitter skidorna på även om jag tycker att de borde lossnat åtminstone vid ett tillfälle. Vore intressant med någon mera vetenskapligt utförd test med fokus på DIN värdets variation beroende på antal mm plus/minus nominell inställning. Som sagt så varierar avståndet med skidans flex. T ex ger en hård kompression högre DIN tal men oklart hur mycket. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Att ställa in bindningar och DIN - värden.
Tillbaka
Topp