Attityder

efridh

Ny medlem
Attityder
Det finns en grej som jag inte gillar och det är taskiga attityder. Och skidåkare med taskiga attityder är ju inget ovanligt fenomen. Det finns de som bedömer andra utifrån deras skidåkning och utrustning. Har du de senaste kläderna, spade och sond då är du med! Du är godkänd! Du välkomnas i gänget! Åker du i fel kläder och kanske inte har de mest hypade skidorna är du ute. Då räknas du inte. Och redan innan de har sett dig åka är du utdömd. Så är det, har du fel image, ratas du av dessa attityd-kåta "skidåkare". Om du råkar vara tjej, och inte håller måttet, ja då minskar ju din "flickväns-status" drastiskt. För det går ju inte för en hypad "skidåkare" att vara tillsammans med en tjej som inte kan åka skidor!
En grej verkar dessa ytliga skidåkare ha glömt och det är kanske det viktigaste av allt; det är vad skidåkning egentligen handlar om. För mig veteligen handlar skidåkningen inte om prylar och hög status (prylar är bara medlet för att kunna utöva den riktiga åkningen), utan om upplevelser! Om att våga och utvecklas! Skidåkning handlar om frihet! Det är bara du själv, berget och snön som räknas! Spänning! Fart! Pirr i magen! Det handlar om att våga saker som man kanske inte vågar i "vanliga" livet. Detta är lite av vad skidåkning står för för mig. Vad är skidåkning för sig? Jag tror inta att du kommer att svara att skidåkning handlar om status och att ha de ballaste grejerna. Jag tror att du tycker ungefär som jag. Och en "riktig" skidåkare för mig är nån som inte dömer andra utifrån utrustning eller åkfärdigheter utan ser skidåkning som en fantastisk upplevelse öppen för alla!

Attityder
Tänk dig att en "gubbjävel/käring", kanske en fransk skidlärare rent utav (blir mer troligt då), skulle åka skiten ur dig på en par gamla Elan-lagg från -85 och ett par Dolomitepjäxor från tidiga stenåldern och sedan dessutom dra på en klockren old school daffy i big jumpet.
Jag skulle aldrig kunna säga något illa om den mannen/kvinnan, jag skulle sätta tummen i vädret och säga: Respekt!

Vaför ska man ha top-of-the-line-grejer om man inte utnyttjar hela dess potential? Med andra ord förstår jag vad du pratar om. Och tyvärr har du rätt, det finns sådana. Tur att man kan undvika större delen genom att välja sina berg och "hangouts" med omsorg. ;)

Attityder
Pang på rödbettan! Vad det i grunden handlar om är att ha roligt! Vinnaren är den med bredaste "smajlet"!

Om sedan "glädjekicken" fås i branta korridorer, lekparken, stora guppet, puckeln, störtloppspisten, barnbacken eller fritt på fjället är högst oväsentligt...

Riktiga skidåkare är alla som verkligen njuter av upplevelsen som kombinationen snö och skidor kan ge!

:-) / MM

Attityder
Håller med dig!
Men jag har inga problem med folk med dåliga attityder då jag skiter i vad de tycker!
Jag har kul när jag åker skidor och det är det som betyder något för mig!

Attityder
Jag håller med dig till 100% Det finns för mkt snobbar. Jag har blrjat känna att skidåkning blivit nästan som "golf" eller ngn annan snobb sport, att det inte spelar ngn roll hur bra man bara man visar att man har råd med grejerna. Vad tycker ni?

Attityder
Shit man vill ju hällre vara "UTE" med de fulaste käderna, än att vara "INNE" med skita coola kläder. för om man är "INNE" får man ingen användning för kläderna, man inte åka skidor "INNE" för det finns ju ingen snö inne :/ uten den finns ju "UTE"

:D

Attityder
Jag håller med, turligt nog har jag nog nästan aldrig träffat nån som du beskriver. JAag är själv kanske lite av en pryl bög men jag dömer aldrig andra för det, alla som har svarat verkar tycka samma sak man åker för att ha roligt och jag instämer helt på det påståendet.

Attityder
Ja och ha "flickvänsstatus" är ju definitivt det viktigaste för alla tjejer. Det är ju killen som ger tjejen en identitet eller?

Attityder
Mkt bra skrivet lundatösen där.
Givetvis handlar det om att ha roligt som MM förföriskt påpekar - OCH visa respekt för sina medmänniskor (bortsett från de som vare sig kan stava till respekt eller läsa; dem går bra att köra över).

Tyvärr är jag av övertygelsen att dessa taskiga attityder vad gäller andra människors värde beroende vilka prylar de har inte är enbart relaterat till det området, utan samhället består av en stor mängd lindrigt intelligenta idioter. Dock är flockbeteendet "att följa den som skriker mest" (och följdaktligen aldrig har krökat Seth Morrison under bordet) väldigt väl utbrett inom skidåkningen.

Men skit i dem. Det finns väldigt många roliga, goa och glada individer så låt inte några surkinkar hindra dig att ha kul.

Attityder
undrar om detta betyder att folk slutar hacka på folk med snowblades.. inte för att jag åker själv men det verkar helt okej att hata de stackars satarna som valt att åka med aningen kortare skidor än de tuffa grabbarna..
anar en viss dubbelmoral hos en del. acceptans. det är det tuffaste..

Attityder
Det är tyvärr så att detta prylköpande är vad som på många sätt driver utvecklingen framåt.
De som inte annvänder sin utrustning till fullo är bara bättre för oss som gör det.
Skidbolagen får mer pengar till att utveckla bättre skidor genom att fler köper onödigt dyra skidor.

Alltså borde det inte klagas på prylbögarna då de egentligen hjälper oss.

Sist, om folk nu vill ha utrustning att utvecklas med och inte vet att man kan åka på gammla skidor också så är väl inte det betraktarens problem. Anar jag avundsjuka?

/ebbot

Attityder
För Snowblades kommer det aldrig att finnas acceptans. Sorry men det är fakta.
Att vara inbiten skidåkare betyder att man åker jäkligt mycket. Gör man det så har man oftast inte samma uppfattningar om saker som rör skidåkning som en som åker en vecka om året med familjen. Eftersom det är det roligaste som finns så är man beredd att lägga snuskigt mycket pengar för att köra runt med bra grejer. Jag vet flera stycken som inte vågar vara ärliga om hur mycket de lägger på sin åkning för då skulle flickvännen alt. hustrun strypa dem. En inbiten skidåkare är som en inbiten golfare. Alla har rätt att accepteras för dem de är hur bra eller dåliga de än är på skidor men det kan inte funka jämt om man har helt olika nivå på åkningen. Hade för övrigt en flickvän som vägrade åka med mig pga att jag blir rätt snöblind på vintern...

Attityder
Hon tar just upp den promille av skidåkarna som faktiskt verkar vara ena jävla poser och tillråga på allt varken lärt sig åka eller behandla människor på rätt sätt. bara för att påpeka liksom. Handlar inte om avundsjuka, hur gärna ebbot än vill skylla på det. The Soundtrack of our lives är bäst föressten!

Attityder
BRA inlägg!

Är lite trött och förkyld idag, så jag klipper & klistrar lite.

Förra året vid den här tiden formulerade en viss marcus_e_and_co (...ni vet vem) följande.

Han skrev:

"Anar en viss bitchtrend bland skidåkare..Tycker det är för många som tror att dom är nått och därför inte kan vara trevliga mot sånna som dom inte känner..varför håller dom på så??"

Mitt vuxenförnumstiga svar lät:

"Bäste Marcus!

Personligen tror ju jag att det handlar om ett sökande efter identitet, desperat önskan att tillhöra en grupp samt brist på självkänsla och fantasi.
För tusan, en gång var även Ace ung, å bäst, å kaxigast, å hade synpunkter, å var allmänt sarkastisk, å såg ner på 08-or, å tyckte alla andra var skit, samtidigt som HAN (lill-Ace) blev kallad sörlänning, pelikan och nybörjare av dom tuffa stenhårda ÖFS-grabbarna i Åre. Det var inte lätt.

Med hjälp av zen och djupkontemplation är jag dock numera en fungerande, tolerant men framförallt fortfarade rasande snabb medborgare i vårt vackra vinterland.

Mitt tips unge man: Låt åkningen tala och skit i dumhuvena!

/A DG"

Mitt svar föreföll inte övertyga honom då, eller så hade han kort minne, med tanke på höstens aktiviteter på FR.

Likväl står jag fortfarande för svaret.

...snörvel!
/Ace DG

Attityder
Va fasen äre ni snackar om grinollar. Nuförtiden får man ju leta efter attityd på berget. Vadå bedömer en efter ens äggställnings-pose eller hur raka lagg man har? Bedömningen startar ju för fasen långt tidigare.

Sladda in med din monstertruck, kasta av cementblandaren och sprid morgonpisset i någons BMW nere på parkeringen. Nu snackar vi!
Tvåböjsskidor och en rygga full av spadar och sonder, Prylar? Hala fram en låda cubanskt eller en fjäderbatong och du kan få va med och åka.
Tro fan att du blir utvisad om du inte håller måttet, tror du berget har damserie eller? Självklart att man spanar in brudarnas åkstil och bedömer genetisk uppsättning för framtida avel. Men att stå och vänta eller låta damerna först. Glöm det älskling,same rule fore everybody! Kämpa dig över mina biceps och du kanske har en chans att lägga första elvan.

Sedan hela den här snyftserien med att det är en själv, berget, snön, spänningen och souilsurfing. Vad hände med baren? Om det är stört omöjligt att hitta lite attityd på berget hur svårt är det då inte att hitta det i baren? Lill-Ace hade mer trix för sig när storgrabbarna från ÖFS blandade groggarna än vad dagens sökare hinner drömma ihop innan det vaknar upp på väg ut!

Moralkak-landslaget brakar lös i sitt ryggdunkande men det hela spårar ur när det kommer någon tårta och blandar in golf i bergsaktiviteter. Som om den aktiviteten någonsin har bjudit upp till en brottningsmatch.
Näru gullet, vad berget behöver är mer attityd annars så står vi där med berget ockuperat av flackåkare med ryggan full av sonder och nycklarna till farsans XC 90.

eder mjukrygg
Mes

Attityder
Man ska fan inte vara ute och man ska fan inte vara inne...då snakkar ni om fel grejjer man ska köra sin egen stil man kanske har ett para dyra widom men vafan bara för att man har ett par grymma goggels ska man inte utsättas för att vara snobbig!!
Och om man aknske har en warp bräda som e från 96 ska man inte trakkas för man inte har råd om du aksnek ger din bräda till han kanske han e nästa simon ax ....!!
sådeså!!

Hare fett

Attityder
Eller när "han" vill åka till Thailand på sommarsemester.
Eller när "han" inte tycker att man ska åka rails för man kan göra illa sig.
Eller när "han" tycker att det verkar onödigt att åka till USA för att åka skidor. Det finns ju snö i Åre?!

Wow, I could go on and on and on and...

DoubleTA-SkankyJess

Attityder
Ace:
Tyvärr har jag inte kort minne...Det är därför jag hållt på som jag gjort, jag vill ju komma in i ditt och puttes otroligt coola gäng.Hur annars skulle jag bli accepterad??Men jag har gjort några tabbar och varit seriös ett antal ggr, men det har ni gamlingar glömt som tur är(vilken tur att ni är senila)..
Men till tjejen som skrev detta:
Jag dömmer inte någon utifrån deras skidor,kläder eller skidåkning jag dömmer efter hur dom är mot mig..Det är roligare att åka med en person som inte kan ett smack än en person som har självutnämt sig till fernet-drickande brantåkare och har den dåliga attityden som kommer med, när man är en självutnämnare..Och vad tjejer behagar så föredrar jag faktiskt tjejer som inte åker så mycket skidor eller bräda, visst är det kul om dom kan ta sig ner men det är inget krav..Då kan man ha sin hobby ifred större delen av vintern..(därmed inget ont sagt om de tjejer som åker)...

Eder gamle räv: Marcus_e_and_co

Förlåt ace!! Jag var tvungen att sno ditt lilla "eder", hoppas det finns förlåtelse i ditt hjärta, fast det är hårt som granit...

PEACE

Attityder
Joo men man kan väl låtsas ibland???hehe..men lova att inte säga det till någon annan, då tror dom jag är töntig och vill inte åka med mig..!!! peace

Attityder
Bäste marcus e and co! (Är du någon form av grupp?)

Som du vet är smaken delad och vad du gillar har du mer än en gång berättat, något som får oss med några år på nacken och perspektiv på livet att stilla småle...

För att uppnå en viss balans vill jag komplettera med mina personliga värderingar i kompisfrågan...

Jag dömer inte någon utifrån deras utrustning utan utifrån deras värderingar och beteende. Det är roligare att köra med Fernet drickande brantåkare än någon som saknar personlighet. Och vad tjejer betraktat kör jag helst tillsammans med de som älskar skidåkning (och kör skiten ur mig) för då kan vi tillbringa vintern tillsammans!

;-) / MM

Attityder
Moutain Man:
Varför tror du att du levt så länge? Jo det är för att jag har fått dig att småle, vi alla vet ju att "ett leende förlänger livet"..Men en sak vill jag göra klart:Jag har hävdat mig väldigt mycket denna höst, men inte sagt att ni "gamlingar" gjort det mindre..För det kan vi inte sticka under stolen med!!Att ni skrikit ut er åsikt och skrytit om era personliga bravader genom livet..Nu säger jag inte att alla har gjort det, men..Det har inte visats någon storhet och ödmjukhet bland er äldre..(förutom storhets-vansinne som inte är berättigad)... Tack för mig igen...

Eder lillgammel-räv: marcus_e_and_co

MM: _CO.. står för tomtarna på mitt loft ;)..

Attityder
Jag måste erkänna, jag satt verkligen och spanade, väntade och längtade tills den dagen ni skulle börja köra lite "verbal-judo" (även om vissa inte kan låta bli att blanda in lite fula och töntiga knep ibland) mot varandra!
Så var det då igång igen… härligt..

Lite för mycket "wannabe attityder" på fjället.

ingen kör rejset fullt ut...
..förutom mes då som verkar veta vad han pratar om!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp