Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Autospara till 16:9, Sony Vegas
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Sveda" data-source="post: 434857" data-attributes="member: 43091"><p>Såhär funkar det med billiga Dvkameror... Eller äldre dvkameror:</p><p></p><p>De kameror som inte har äkta 16:9 de sträcker upp bilden till 4:3 med ett 0,7 förhållande. Data sparas i klippet så att när man öppnar klippet med tex Windowsmedia player så trtycks det ned till 16:9 och länmar svarta kanter vilket gör att alla med Lcdwide-skärmar får en liten 16:9 ruta i mitten. Alla med 4:3skärmar får en känsla av "äkta widescreen". </p><p></p><p>Samma data i klippet används för att sträcka/pressa det till 16:9 med svarta kanter i Vegas och alla andra redigeringsprogram (ex Adobe Premiere).</p><p></p><p>Dyrare eller s:k äkta 16:9 kameror filmar i äkta 16:9 vilket gör att det är 16:9 nät man kollar på det i VLC där billiga kamerors klipp blir 4:3. Och med en dyrare kamera kan vi med widescreenskärmar hemma slippa att se filmen som en liten ruta i mitten. </p><p></p><p>En lösning till detta problem med 16:9 är att köpa en kamera med äkta 16:9 eller att spara i det värdelösa formatet som blir med svarta kanter och sedan göra om det i efterhand till "äkta 16:9" i Virtualdub.... Men dock tar det lång tid, allt handlar om hur lat man är och hur mycket man bryr sig om oss med widescreenskärmar hemma!!!!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Sveda, post: 434857, member: 43091"] Såhär funkar det med billiga Dvkameror... Eller äldre dvkameror: De kameror som inte har äkta 16:9 de sträcker upp bilden till 4:3 med ett 0,7 förhållande. Data sparas i klippet så att när man öppnar klippet med tex Windowsmedia player så trtycks det ned till 16:9 och länmar svarta kanter vilket gör att alla med Lcdwide-skärmar får en liten 16:9 ruta i mitten. Alla med 4:3skärmar får en känsla av "äkta widescreen". Samma data i klippet används för att sträcka/pressa det till 16:9 med svarta kanter i Vegas och alla andra redigeringsprogram (ex Adobe Premiere). Dyrare eller s:k äkta 16:9 kameror filmar i äkta 16:9 vilket gör att det är 16:9 nät man kollar på det i VLC där billiga kamerors klipp blir 4:3. Och med en dyrare kamera kan vi med widescreenskärmar hemma slippa att se filmen som en liten ruta i mitten. En lösning till detta problem med 16:9 är att köpa en kamera med äkta 16:9 eller att spara i det värdelösa formatet som blir med svarta kanter och sedan göra om det i efterhand till "äkta 16:9" i Virtualdub.... Men dock tar det lång tid, allt handlar om hur lat man är och hur mycket man bryr sig om oss med widescreenskärmar hemma!!!! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Autospara till 16:9, Sony Vegas
Tillbaka
Topp