Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Avalung vs Airbag?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Putte_the_skibum" data-source="post: 211062" data-attributes="member: 28793"><p>Har provåkt lite med avalungen och tycker inte det var någon höjdare. Antingen så åker du med munstycket i munnen hela tiden (tjohej för det?) eller så kommer du knappast få in den i munnen om du dras med i en lavin som är så stor att du behöver den.</p><p></p><p>Risken med Airbagsäckar tror jag kan vara att de "ökar" modet lite för mycket, jag har sluppit gräva fram folk som hamnat mot stenar eller träd, men de har knappast haft nytta av en abs säck. En tung flaklavin känns inte heller som om man skulle "flyta" i lika lätt som en lössnö lavin. Och face it, det är flaklavinerna som är vanligast i såväl alperna som svenska fjällen (Norge med eller? ;-) ). Vikten verkar dessutom knashög, och att man måste ladda om dom, testa med jäman mellanrum och är begränsad till bara en rygga! Urdumt helt enkelt.</p><p></p><p>Lavinbollen verkade ju vara ett bra komplement till Transiever, och skulle jag köpa något mer att hänga på mig så skulle det nog bli en sån. Jag föredrar nog dock att utrusta mig med flera års erfarenhet, transiever, ryggplatta och hjälm för egen del och för dom jag åker med så har jag med spade och sond samt räddningsfilt och bivacksäck.</p><p></p><p>Men viktigaste ingridiensen tror jag fortfarande är sunt förnuft och mycket tid på berget, är man rookie så får man hänga med folk som åkt mycket, gå kurser och gräva hål. Tror inga airbags, lungor eller lavinbollar hjälper mot laviner. Dom finns ju bara som en sista utväg när det gått riktigt åt helvete. </p><p></p><p>Och tro mig: Du vill inte ligga under, det är mitt livs otäckaste upplevelse alla kategorier!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Putte_the_skibum, post: 211062, member: 28793"] Har provåkt lite med avalungen och tycker inte det var någon höjdare. Antingen så åker du med munstycket i munnen hela tiden (tjohej för det?) eller så kommer du knappast få in den i munnen om du dras med i en lavin som är så stor att du behöver den. Risken med Airbagsäckar tror jag kan vara att de "ökar" modet lite för mycket, jag har sluppit gräva fram folk som hamnat mot stenar eller träd, men de har knappast haft nytta av en abs säck. En tung flaklavin känns inte heller som om man skulle "flyta" i lika lätt som en lössnö lavin. Och face it, det är flaklavinerna som är vanligast i såväl alperna som svenska fjällen (Norge med eller? ;-) ). Vikten verkar dessutom knashög, och att man måste ladda om dom, testa med jäman mellanrum och är begränsad till bara en rygga! Urdumt helt enkelt. Lavinbollen verkade ju vara ett bra komplement till Transiever, och skulle jag köpa något mer att hänga på mig så skulle det nog bli en sån. Jag föredrar nog dock att utrusta mig med flera års erfarenhet, transiever, ryggplatta och hjälm för egen del och för dom jag åker med så har jag med spade och sond samt räddningsfilt och bivacksäck. Men viktigaste ingridiensen tror jag fortfarande är sunt förnuft och mycket tid på berget, är man rookie så får man hänga med folk som åkt mycket, gå kurser och gräva hål. Tror inga airbags, lungor eller lavinbollar hjälper mot laviner. Dom finns ju bara som en sista utväg när det gått riktigt åt helvete. Och tro mig: Du vill inte ligga under, det är mitt livs otäckaste upplevelse alla kategorier! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Avalung vs Airbag?
Tillbaka
Topp