Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Back Country skidor för en säsong i Verbier?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 576176" data-attributes="member: 46762"><p>Längddiskussioner kan man dra hur långt som helst, dock kan man ju inte rakt av utgå från kroppslängd, utan det man behöver nämna samtidigt är kroppsvikt. Och sedan massa andra faktorer som preferenser, åkstil och skicklighet, men vi kan hålla oss till längd och vikt än så länge...</p><p></p><p>Utifrån dina specs, 180/75, ser jag inte det som något problem att du kan gå efter klassiska +10cm... Frågan är om det inte är vettigare att plussa på 115"kg/cm" på vikten dvs. dina 75kg leder till en längd på 190cm... Väger du 85 --> 200cm. Detta får man väl sätta in i dagens rocker-situation och inte i något annat sammanhang. Visst, det är en jäkligt skum och konstig generalisering, men jag tycker den borde funka bättre än längddevisen...</p><p></p><p>Jag själv är 5cm kortare än dig, men väger 75 (nu är det snarare 71kg, men det skyller jag på skola och sjukdom, jag är på väg tillbaka till matchvikt!) och jag kör på 190cm puderlagg utan problem och vägrar åka kortare grejer. Allroundskidor vill jag def. ha i 185-längd, och parklagg runt 180cm...</p><p></p><p>Sen kan man ju alltid tillägga att offpistskidor under 190cm kategoriseras som damskidor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 576176, member: 46762"] Längddiskussioner kan man dra hur långt som helst, dock kan man ju inte rakt av utgå från kroppslängd, utan det man behöver nämna samtidigt är kroppsvikt. Och sedan massa andra faktorer som preferenser, åkstil och skicklighet, men vi kan hålla oss till längd och vikt än så länge... Utifrån dina specs, 180/75, ser jag inte det som något problem att du kan gå efter klassiska +10cm... Frågan är om det inte är vettigare att plussa på 115"kg/cm" på vikten dvs. dina 75kg leder till en längd på 190cm... Väger du 85 --> 200cm. Detta får man väl sätta in i dagens rocker-situation och inte i något annat sammanhang. Visst, det är en jäkligt skum och konstig generalisering, men jag tycker den borde funka bättre än längddevisen... Jag själv är 5cm kortare än dig, men väger 75 (nu är det snarare 71kg, men det skyller jag på skola och sjukdom, jag är på väg tillbaka till matchvikt!) och jag kör på 190cm puderlagg utan problem och vägrar åka kortare grejer. Allroundskidor vill jag def. ha i 185-längd, och parklagg runt 180cm... Sen kan man ju alltid tillägga att offpistskidor under 190cm kategoriseras som damskidor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Back Country skidor för en säsong i Verbier?
Tillbaka
Topp