Bättre förr

fredw

Aktiv medlem
Bättre förr
De hade nog nästan lika kul när de spelade in ljudspåret till de där scenerna! 😂

Bra film att ta fram i trådarna om ”vilken skida ska jag välja”... Det är ingen katastrof om det faller 30cm nysnö och man bara har pistskidorna med sig.

PisteCarver

Aktiv medlem
Bättre förr
De hade nog nästan lika kul när de spelade in ljudspåret till de där scenerna! 😂

Bra film att ta fram i trådarna om ”vilken skida ska jag välja”... Det är ingen katastrof om det faller 30cm nysnö och man bara har pistskidorna med sig.
@fredw is back!
Efter ett helt dygns frånvaro. 😲 (vi har saknat dig idag)

Härlig filmsnutt det där @RandoScando (Vattendroppe ;)).
Nu är det pistskidor hit, pistskidor dit, all-mountain, freeride, 70mm, 80mm, 110mm, 130mm bredd eller whatever....:rolleyes:🥱

På den tiden hade man ett par skidor och det var 2 meter långa pinna-smala skidor och med dem åkte man allt. Det fanns RS eller SL modell, vad det nu var för skillnad, det var väl ändå samma profil på dem - dvs ingen!:LOL:

Sånt där puder var läckert att åka med dem, man sjönk ner till knäna och när man startade gällde det bara att få igång det rätta "gunget", sen flöt svängarna av sig själv.
Snabba kortsvängar i pisten kunde man också göra med dem - vad mer behövde man?

Öööh... hörs nog att jag börjar bli gammal....:oops:

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Bättre förr
Nejdå, och vad skall det vara för nytta med såna där elektriska fönsterhissar. Går precis lika bra med en vev. Bara man får in det rätta gunget så går det av sig själv sen.
Tycker faktiskt att elektriska fönsterhissar är ganska bra...

....men det gick bra att åka skidor utan såna också. ;)

Senast ändrad:

Emmis

Medlem
Bättre förr
@fredw is back!
Efter ett helt dygns frånvaro. 😲 (vi har saknat dig idag)

Härlig filmsnutt det där @RandoScando (Vattendroppe ;)).
Nu är det pistskidor hit, pistskidor dit, all-mountain, freeride, 70mm, 80mm, 110mm, 130mm bredd eller whatever....:rolleyes:🥱

På den tiden hade man ett par skidor och det var 2 meter långa pinna-smala skidor och med dem åkte man allt. Det fanns RS eller SL modell, vad det nu var för skillnad, det var väl ändå samma profil på dem - dvs ingen!:LOL:

Sånt där puder var läckert att åka med dem, man sjönk ner till knäna och när man startade gällde det bara att få igång det rätta "gunget", sen flöt svängarna av sig själv.
Snabba kortsvängar i pisten kunde man också göra med dem - vad mer behövde man?

Öööh... hörs nog att jag börjar bli gammal....:oops:
Du menar att man måste ha rätt gung för att hoppa med dem för att få till svängarna. Var på loppis idag å spande in 80 tals skidorna. Dvs de jag själv åkt på då- det fanns väl bara en modell/ år så många känns bekanta. Men hör å häpna jag köpte inga- trots gott pris. Kollar alltid på snowroller innan varje resa. Det har vi alltid gjort i min familj. Ger god feelis

PisteCarver

Aktiv medlem
Bättre förr
Du menar att man måste ha rätt gung för att hoppa med dem för att få till svängarna. Var på loppis idag å spande in 80 tals skidorna.
Ja, så var det ju. När man väl fick in rytmen så flöt det på bra (som i Snowroller). Fick man inte till rätt "gung" och "svikt" så gick skidorna bara rakt fram under snön oavsett hur mycket man försökte vrida eller trycka på dem.
De sög betydligt mer muskelkraft ur benen än dagens skidor (gäller ju också i pisten).
Men det var lika roligt då som nu, var sak har sin tid.
Jag skulle självklart aldrig vilja byta tillbaka till 2 meters-pinnarna, även om några här verkar tro det.;)

PhatFred

Aktiv medlem
Bättre förr
Visst var det bättre förr. Solen var härligare, kompisarna var schysstare, backarna tommare. T.o.m. baksmällorna var bättre. Eller?

fredw

Aktiv medlem
Bättre förr
Är detta kanske en godtagbar "Jag mötte Lassie" här på Freeride: Jag har stillat näsblod på han som spelade "rajselajter" i Sällskapsresan2/Snowroller.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp