Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Bakvikt...(hjälp)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="larsaa" data-source="post: 605254" data-attributes="member: 92717"><p>Tjena!</p><p></p><p>Intresant med tanken att vrida framfoten lite i skon för att initiera svängen. Tror att jag gör så men har aldrig tänkt på att förklara det så, ska testa det nästa gång.</p><p>Att lära folk åka "fakie" tror jag däremot inte alls på. Känns det naturligt med t. ex vänster fot fram på surf eller skate så ska man nog åka så på snowboard också.</p><p></p><p>Mycket vikt på bakfoten beror oftast på ovana/rädsla. Jag tycker att det går ganska snabbt att träna bort detta genom att ta tag med främre handen i byxorna på det främre benet, i höjd med knät och på "utsidan" av knät,(hänger ni med?). Det brukar räcka med ett par åk på detta sätt för att nybörjare ska fördela vikten bättre på brädan. </p><p></p><p>Viktfördelning mellan fram och bakfot är helt avgörande för svängar på snowboard i pist, och freestyle och "allmountain" brädor funkar jäkligt dåligt där. Jag har helt slutat att åka på sådana brädor och kör numera bara på Dupraz-brädor. Där har man en jämnare fördelning av trycket på fötterna och får därför en åkkänsla som påminner om surfing eller carving på longboard. Grymt skönt! Dessutom slipper man helt den förhatliga bakvikten i puder!</p><p></p><p>Man MÅSTE inte snowboarda för att ha ett bra liv, men chanserna ökar!</p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="larsaa, post: 605254, member: 92717"] Tjena! Intresant med tanken att vrida framfoten lite i skon för att initiera svängen. Tror att jag gör så men har aldrig tänkt på att förklara det så, ska testa det nästa gång. Att lära folk åka "fakie" tror jag däremot inte alls på. Känns det naturligt med t. ex vänster fot fram på surf eller skate så ska man nog åka så på snowboard också. Mycket vikt på bakfoten beror oftast på ovana/rädsla. Jag tycker att det går ganska snabbt att träna bort detta genom att ta tag med främre handen i byxorna på det främre benet, i höjd med knät och på "utsidan" av knät,(hänger ni med?). Det brukar räcka med ett par åk på detta sätt för att nybörjare ska fördela vikten bättre på brädan. Viktfördelning mellan fram och bakfot är helt avgörande för svängar på snowboard i pist, och freestyle och "allmountain" brädor funkar jäkligt dåligt där. Jag har helt slutat att åka på sådana brädor och kör numera bara på Dupraz-brädor. Där har man en jämnare fördelning av trycket på fötterna och får därför en åkkänsla som påminner om surfing eller carving på longboard. Grymt skönt! Dessutom slipper man helt den förhatliga bakvikten i puder! Man MÅSTE inte snowboarda för att ha ett bra liv, men chanserna ökar! Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Bakvikt...(hjälp)
Tillbaka
Topp