Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Bandit B2 el. B3
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Peter_K" data-source="post: 169075" data-attributes="member: 26232"><p>Som sagt, varför skriver du att 174 cm är i längsta laget? Jag är 174 cm lång, väger 65 kg och åker på 184 cm utanför pisten. Mina pist-skidor är 174 cm. Folk jag åkt med i vinter är ännu mindre än mig och åker på ännu längre skidor.</p><p></p><p>Det är inte vad uthyrarna tycker funkar bra för dig som räknas, det är vad du tycker. De flesta uthyrare brukar kunna rekommendera en bra längd, men i slutändan är det ju ändå du som bestämmer vad vill åka med. Vad får du för längd när du gör skidtestet jag länkade till i mitt inlägg ovan?</p><p></p><p>Det är betydligt mer än din längd och vikt som styr valet av skidlängd. Teknik, muskelstyrka och vilken typ av åkning du ägnar dig åt ska också tas med i ekvationen. För att göra det hela ännu mer komplicerat påverkar flexet på en skida också väldigt mycket hur lätthanterlig den är. En mjuk skida upplevs generellt som mer lätthanterlig än en skida med hårt flex. Detta gör att t.ex. en 190 cm lång skida med mjukt flex kan vara betydligt mer lätthanterlig än en 175 cm skida med hårt flex. Sen tillkommer dessutom det här med en skidas skärning och bredd som *också* påverkar det hela.</p><p></p><p>Det där hjälper dig egentligen inte alls i dina längd-funderingar, men det kan vara nyttigt att veta <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":-)" title="Smile :-)" data-smilie="1"data-shortname=":-)" /></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Peter_K, post: 169075, member: 26232"] Som sagt, varför skriver du att 174 cm är i längsta laget? Jag är 174 cm lång, väger 65 kg och åker på 184 cm utanför pisten. Mina pist-skidor är 174 cm. Folk jag åkt med i vinter är ännu mindre än mig och åker på ännu längre skidor. Det är inte vad uthyrarna tycker funkar bra för dig som räknas, det är vad du tycker. De flesta uthyrare brukar kunna rekommendera en bra längd, men i slutändan är det ju ändå du som bestämmer vad vill åka med. Vad får du för längd när du gör skidtestet jag länkade till i mitt inlägg ovan? Det är betydligt mer än din längd och vikt som styr valet av skidlängd. Teknik, muskelstyrka och vilken typ av åkning du ägnar dig åt ska också tas med i ekvationen. För att göra det hela ännu mer komplicerat påverkar flexet på en skida också väldigt mycket hur lätthanterlig den är. En mjuk skida upplevs generellt som mer lätthanterlig än en skida med hårt flex. Detta gör att t.ex. en 190 cm lång skida med mjukt flex kan vara betydligt mer lätthanterlig än en 175 cm skida med hårt flex. Sen tillkommer dessutom det här med en skidas skärning och bredd som *också* påverkar det hela. Det där hjälper dig egentligen inte alls i dina längd-funderingar, men det kan vara nyttigt att veta :-) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Bandit B2 el. B3
Tillbaka
Topp