Banff 2011/2012

schtefan

Ny medlem
Banff 2011/2012
mycke snack om kanada... tänkte då att vi kunde samla alla Banff'are här så vi har koll på varandra ?!?!

jag är iallafall en som ska till Banff med en tjejkompis !

vi har fått höra att det ska vara billigare att köpa prylar där pga dollarns läge..
vi har fått höra att hajk är nästan ett måste för att få "bra" puder...
vi har fått höra att man kan ta sig med buss/bil X-antal timmar åt olika håll å få bättre offpist/bättre system utöver banff som inte är enormt...
vi har fått höra att det är "lättare" att hitta jobb i banff för det är en "större" turistort...

rätta mig om jag har fel !

fler än vi två som ska dit ?

Banff 2011/2012
Var i Banff en del i vintras, åkte dock inte skidor i någon av de tre orterna som räknas till Banff. Just staden är helt fantastisk. Älskar den. Ganska "glassig", men riktigt nordamerikansk om man kan säga så.

Banff ligger i alberta och det blåser en del pga närheten till prärien. Det snöat väsentligt mindre i orterna kring banff än i inre British columbia. Är du ute efter puder ska du välja ett annat ställe. Det finns en ort i nära anslutning till Banff stad, tror det är Norquay(?). De andra, sunshine och lake louise är 45 min bort om jag inte är helt ute och cyklar.

Tror säkert att det lättare att hitta jobb i Banff än de övriga skidorterna (läs. ej Whistler) då det är gamla kolgruvstäder i vilda västern anda. Mycket mindre orter och inte samma utbud av arbetstillfällen.

Priserna på skidgrejer är aningen billigare. Dock inte så mycket billigare än man kan tro, möjligen någon hundralapp. Oakley är dock mycket billigare.

Ska ni åka till Kanada och åka puder så välj en annan ort. Revelstoke förslagsvis.

Banff 2011/2012
Lite tips på hostels till den första tiden innan man lyckas få ett boeende hos en privatperson :)

The Y är billigast, men sunkigt kök och man sover ca 10 pers i ganska stora rum (gammalt sjukhus, tror jag). Centralt läge.

HI trevligt lite dyrare sover 6 st i små rum men köket är fint och baren alltid kul. Dock 10 min från stan men man får buss kort i kostnaden. Hälsa Dave (kock och karaokevärd) från mig.

Samsung, var jag aldrig på men ett mellanting vad jag hört.

Banff 2011/2012
Jag och två polare ska dit 7:e dec =) taggaad! är nyfiken på hur ni som redan är där gick till väga för att hitta boende? Ses! kram

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp