Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Bärbar Dator, Vilken?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rydellen" data-source="post: 207496" data-attributes="member: 59533"><p>Jag kan absolut förstå att man väljer MAC om man vill ha något som bara ska fungera utan problem. MAC har bättre skydd överlag emot virus mm.</p><p>Men prestandamässigt för en aktiv dataanvändare finns det ingen anledning att köpa mac.</p><p></p><p>Jag har en beställning påväg hem till mig av en HP Pavilion dv9094ea med följande spec:</p><p></p><p></p><p>Processor (CPU) AMD Turion 64 X2 TL-56 </p><p>Chipset nVidia C51D / MCP51 </p><p>Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM, 667 MHz </p><p>Hårddisk 2x100 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition), SATA, 5400 rpm </p><p>Optisk enhet 1 DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer </p><p>Bildskärm 17,0'' TFT WXGA (1440 x 900) Ultra Brightview </p><p>Grafik nVidia GeForce Go 7600, 256 MB DDR SDRAM dedikerat grafikminne </p><p>Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt, stöd för SPDIF-OUT </p><p> </p><p> </p><p>Cacheminne 2 x 512 kB </p><p>Minnesplatser 2 st, ingen ledig. Max 2048 MB </p><p>Diskettenhet Nej </p><p>Kortläsare 5-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro </p><p>Högtalare Integrerade Altec Lansing stereohögtalare </p><p>Nätverksstöd Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet </p><p>Modem 56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92 </p><p>Kortplatser 1 Express Card 54/34 </p><p>Gränssnitt 4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), IR för fjärrkontroll, s-video, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), 2 st hörlursuttag (varav ett med S/PDIF), mikrofon </p><p>TV-ut via S-Video, kabel medföljer ej </p><p>TV-tuner TV-tuner med fjärrkontroll för digital mottagning (DVB-T) </p><p>Fjärrkontroll Fjärrkontroll i Express Card-format medföljer (förvaras i Express Card-platsen) </p><p>Tangentbord Windows-kompatibelt </p><p>Mus/pekdon Styrplatta med extra rullningsfunktion </p><p>Kommunikation övrigt Bluetooth </p><p>Batteri Litiumjon (förbrukningsvara, därmed 1 års garanti) </p><p>Webbkamera Webbkamera på 1,3 megapixel och mikrofon i överkant av lockets insida </p><p>Övrigt QuickPlay-funktion för uppspelning av DVD-film och musik. </p><p>Format (H x B x D) / Vikt 3,2-4,2 x 39,6 x 28,5cm / ca 3,8 kg </p><p> </p><p>För detta kalaspaket betalar jag ~10000kr totalkostnad.</p><p>Att få mig att köpa en mac med halva prestandan för samma pris kmr ingen få mig till ;D</p><p></p><p>EDIT! Glädjen har varit kortvarig, en kompis från jobbet ringde just nu och berättade om nya reglerna gällande avtalsdatorer genom jobbet. De 10000 har tack vare moderaterna plötsligt blivit 17200kr. UNDERBART! TACK!</p><p></p><p>Så nu har iaf inte jag som argument att jag får mer prestanda för pengarna.....</p><p>Blir så jävla less! </p><p></p><p></p><p>mvh: Emil</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rydellen, post: 207496, member: 59533"] Jag kan absolut förstå att man väljer MAC om man vill ha något som bara ska fungera utan problem. MAC har bättre skydd överlag emot virus mm. Men prestandamässigt för en aktiv dataanvändare finns det ingen anledning att köpa mac. Jag har en beställning påväg hem till mig av en HP Pavilion dv9094ea med följande spec: Processor (CPU) AMD Turion 64 X2 TL-56 Chipset nVidia C51D / MCP51 Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM, 667 MHz Hårddisk 2x100 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition), SATA, 5400 rpm Optisk enhet 1 DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer Bildskärm 17,0'' TFT WXGA (1440 x 900) Ultra Brightview Grafik nVidia GeForce Go 7600, 256 MB DDR SDRAM dedikerat grafikminne Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt, stöd för SPDIF-OUT Cacheminne 2 x 512 kB Minnesplatser 2 st, ingen ledig. Max 2048 MB Diskettenhet Nej Kortläsare 5-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro Högtalare Integrerade Altec Lansing stereohögtalare Nätverksstöd Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet Modem 56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92 Kortplatser 1 Express Card 54/34 Gränssnitt 4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), IR för fjärrkontroll, s-video, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), 2 st hörlursuttag (varav ett med S/PDIF), mikrofon TV-ut via S-Video, kabel medföljer ej TV-tuner TV-tuner med fjärrkontroll för digital mottagning (DVB-T) Fjärrkontroll Fjärrkontroll i Express Card-format medföljer (förvaras i Express Card-platsen) Tangentbord Windows-kompatibelt Mus/pekdon Styrplatta med extra rullningsfunktion Kommunikation övrigt Bluetooth Batteri Litiumjon (förbrukningsvara, därmed 1 års garanti) Webbkamera Webbkamera på 1,3 megapixel och mikrofon i överkant av lockets insida Övrigt QuickPlay-funktion för uppspelning av DVD-film och musik. Format (H x B x D) / Vikt 3,2-4,2 x 39,6 x 28,5cm / ca 3,8 kg För detta kalaspaket betalar jag ~10000kr totalkostnad. Att få mig att köpa en mac med halva prestandan för samma pris kmr ingen få mig till ;D EDIT! Glädjen har varit kortvarig, en kompis från jobbet ringde just nu och berättade om nya reglerna gällande avtalsdatorer genom jobbet. De 10000 har tack vare moderaterna plötsligt blivit 17200kr. UNDERBART! TACK! Så nu har iaf inte jag som argument att jag får mer prestanda för pengarna..... Blir så jävla less! mvh: Emil [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Bärbar Dator, Vilken?
Tillbaka
Topp