Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Barmarksträning inför tursäsongen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1095120" data-attributes="member: 83225"><p>Det där med höjden är ju väldigt märkligt. Jag har personligen inte haft så stora problem med den men har kompisar som är vettigt vältränade som fullständigt tvärdör när man bootpackar på några tusen meters höjd. </p><p></p><p>Spontant tänker jag att mjölksyreträning över lag vore bra. Jag springer en hel del men klart kortare distanser än du. Jag tycker allt över 10km är slöseri med tid och jag är helt ok där. Men så fort jag bootpackar eller hudar med andra som är mer vana blir jag ifrånsprungen på direkten. Det som jag då har klurat på är muskeluthålligheten. Jag har t.ex. testat att spela innebandy igen efter flera års uppehåll och blir fullständigt dunderslut medan folk som jag vet att jag springer ifrån rejält på både 5 och 10km lätt kutar vidare på planen. Det jag misstänker är att innebandyn och ffa bootpacken är så pass oregelbunden att det kräver en helt annan typ av muskelnärvaro och därför inte kan jämföras med det mer monotona på längre sträckor. </p><p></p><p>Så vart vill jag komma då, jo min tanke har iaf varit att sporter som innebandy, badminton, squash osv antagligen har väldigt bra effekt för skidåkare medan att kunna springa milen på 40 min inte ger jättemycket annat än en bra syreupptagning och flås, men det hjälper inte mot att musklerna blir skittrötta.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1095120, member: 83225"] Det där med höjden är ju väldigt märkligt. Jag har personligen inte haft så stora problem med den men har kompisar som är vettigt vältränade som fullständigt tvärdör när man bootpackar på några tusen meters höjd. Spontant tänker jag att mjölksyreträning över lag vore bra. Jag springer en hel del men klart kortare distanser än du. Jag tycker allt över 10km är slöseri med tid och jag är helt ok där. Men så fort jag bootpackar eller hudar med andra som är mer vana blir jag ifrånsprungen på direkten. Det som jag då har klurat på är muskeluthålligheten. Jag har t.ex. testat att spela innebandy igen efter flera års uppehåll och blir fullständigt dunderslut medan folk som jag vet att jag springer ifrån rejält på både 5 och 10km lätt kutar vidare på planen. Det jag misstänker är att innebandyn och ffa bootpacken är så pass oregelbunden att det kräver en helt annan typ av muskelnärvaro och därför inte kan jämföras med det mer monotona på längre sträckor. Så vart vill jag komma då, jo min tanke har iaf varit att sporter som innebandy, badminton, squash osv antagligen har väldigt bra effekt för skidåkare medan att kunna springa milen på 40 min inte ger jättemycket annat än en bra syreupptagning och flås, men det hjälper inte mot att musklerna blir skittrötta. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Barmarksträning inför tursäsongen
Tillbaka
Topp