Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Barnvänligt nära Zürich
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 807434" data-attributes="member: 29149"><p>Vi var en av familjerna som var i A-matt i vintras.</p><p>Jag vill komplettera lite med mina erfarenheter.</p><p></p><p>För det första så kan man komma rätt billigt undan om man bokar lgh i A-matt (ca 5tkr/v är rimligt). Då kan man ta med 5-åringen till en butik som ser annorlunda ut och har annan mat än hemma vilket kan vara mer spännande än att äta alla mål på restaurang. Dessutom blir det billigt även om matpriserna är högre än i Sverige.</p><p>lgh bokas enklast via: <a href="http://www.andermatt.ch/" target="_blank">http://www.andermatt.ch/</a></p><p></p><p>För det andra har flera pratat om Nätschen men det bästa stället för enklare åkning är definitivt Oberalppass/Sedrun. Det är en fantastiskt vacker tågtur dit och man kan åka till en tågstation och hem från en annan. Där kan man cruisa ned för en "blå" pistad böljande berssluttning med små alphus och finfin utsikt. Tågturen är ca 30 min, ganska lagom för att komma i ordning på vägen upp och äta snickers på vägen hem.</p><p></p><p>För det tredje så tycker jag att själva byn är väldigt mkt mysigare, vackrare och gemytligare än det mesta (jag har dock ej varit i Mürren). Verbier t ex är, förutom utsikten, nästan otrevligt i jämförelse (ja, det är subjektivt)</p><p></p><p>För det fjärde så är transfern garanterat mer smärtfri till A-matt än Disentis.</p><p></p><p>Sist men inte minst, så innebär A-matt en möjlighet för er vuxna att åka med en guide (eller kanske ni kan hyra Hasse??). Det går att åka flera hundra fallhöjdsmeter ospårat många dagar efter snöfall om man orkar knata lite.</p><p></p><p>Dock måste jag erkänna att vi inte åker tillbaka i vinter men det beror mest på den exponentiellt ökande mängden svenska frirajders på Gemsstock och det kommer nog inte störa er. Huruvida vi hittat en bättre ort återstår att se...</p><p></p><p>En sak till - det är finfint att ta med 5-åringen upp i Nätschen (tåg eller liften upp) och åka kälke ned!</p><p>Dessutom kan man åka längdåkning om andan faller på, lite flacka men helt ok spår om det inte blåst för mkt.</p><p></p><p>// Martin</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 807434, member: 29149"] Vi var en av familjerna som var i A-matt i vintras. Jag vill komplettera lite med mina erfarenheter. För det första så kan man komma rätt billigt undan om man bokar lgh i A-matt (ca 5tkr/v är rimligt). Då kan man ta med 5-åringen till en butik som ser annorlunda ut och har annan mat än hemma vilket kan vara mer spännande än att äta alla mål på restaurang. Dessutom blir det billigt även om matpriserna är högre än i Sverige. lgh bokas enklast via: [URL]http://www.andermatt.ch/[/URL] För det andra har flera pratat om Nätschen men det bästa stället för enklare åkning är definitivt Oberalppass/Sedrun. Det är en fantastiskt vacker tågtur dit och man kan åka till en tågstation och hem från en annan. Där kan man cruisa ned för en "blå" pistad böljande berssluttning med små alphus och finfin utsikt. Tågturen är ca 30 min, ganska lagom för att komma i ordning på vägen upp och äta snickers på vägen hem. För det tredje så tycker jag att själva byn är väldigt mkt mysigare, vackrare och gemytligare än det mesta (jag har dock ej varit i Mürren). Verbier t ex är, förutom utsikten, nästan otrevligt i jämförelse (ja, det är subjektivt) För det fjärde så är transfern garanterat mer smärtfri till A-matt än Disentis. Sist men inte minst, så innebär A-matt en möjlighet för er vuxna att åka med en guide (eller kanske ni kan hyra Hasse??). Det går att åka flera hundra fallhöjdsmeter ospårat många dagar efter snöfall om man orkar knata lite. Dock måste jag erkänna att vi inte åker tillbaka i vinter men det beror mest på den exponentiellt ökande mängden svenska frirajders på Gemsstock och det kommer nog inte störa er. Huruvida vi hittat en bättre ort återstår att se... En sak till - det är finfint att ta med 5-åringen upp i Nätschen (tåg eller liften upp) och åka kälke ned! Dessutom kan man åka längdåkning om andan faller på, lite flacka men helt ok spår om det inte blåst för mkt. // Martin [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Barnvänligt nära Zürich
Tillbaka
Topp