Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Båslutsångest i skidornas djungel..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 798908" data-attributes="member: 12152"><p>Rockern på Big Pen är ganska moderat. Den har 7mm lyft från ordinarie kontaktpunkt i framänden och rockern når 40cm in i skidan. 7mm/40cm alltså med standardangivelse. Tailrockern är 6mm/30cm. I mitten är skidan från pressen helt plan, vilket borde innebär att skidan får en lätt continiuos rocker efter inåkning. Skärningen har ingen indragning eller early taper, utan det är en effektiv kant hela vägen fram. Det gör att skidan känns traditionell på snön vid kantning, och kanten kommer tidigt i jämförelse med mer rockade skidor. Även om jag inte har testat skidan i mjukt före, så fick jag känslan av att den kommer att vara ganska lättåkt och kvick på löst underlag. Däremot är den mer åt det kraftfulla och bastanta hållet på hårdare snö. Vad som gör mig lite tveksam är att du säger att du gillar pintailkänslan från Pontoon. Så är verkligen inte Big Pen. Den har en kraftig skärning och i jämförelse med medelskidan så har den ganska lite taper. Bakänden är bred måttmässigt och spelar en stark roll i skärets karaktär. Det var också så att jag ibland upplevde den som lite överstyrd när man hamnade bak på skidan och det är typiskt för en skida med lite taper. Den lätta tailrockern kompenserar lite för detta såklart, men rocker är så pass låg och kantnärvaron kommer så pass tidigt i svängen att man i princip kan bortse från rockern i skärets tryckfördelning och balans. Det är kul i pist, eftersom man kan liva upp en stor skida genom att ladda upp pop och retur genom att lägga på hältryck och använda sig av bakänden för svängväxlingen, men samtidigt kommer den att vara mer hooky än en mer taperad skida i lösare snö. Man kan inte få allt. </p><p></p><p>Extrem har ju tittat ganska mycket på Hendryx iom att de bygger skidor åt honom också. Idén med låga taper-mått och en dominerande bakänden som detunas en aning mha rocker kommer direkt från Hendryx som jag ser det. Även den fulla effektiva kanten utan indragen skärning härstammar därifrån, alternativt är inspirerade av, alternativt har inspirerat till... beroende på vem man fråga antar jag. Det är inte heller speciellt långsökt att tro att flexprofiler och rockerideér sammanblandas en del. Oavsett vem som inspirerar vem så Extrem i princip syskonlagg till Hendryx i många avseenden numera. Så gillar du balans och grundkänsla i Hendryx så kommer du också att gilla balans och känsla i Extrem. </p><p></p><p>I övrigt har jag inte testat de skidor du nämner tyvärr, så jag kan inte råda dig i frågan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 798908, member: 12152"] Rockern på Big Pen är ganska moderat. Den har 7mm lyft från ordinarie kontaktpunkt i framänden och rockern når 40cm in i skidan. 7mm/40cm alltså med standardangivelse. Tailrockern är 6mm/30cm. I mitten är skidan från pressen helt plan, vilket borde innebär att skidan får en lätt continiuos rocker efter inåkning. Skärningen har ingen indragning eller early taper, utan det är en effektiv kant hela vägen fram. Det gör att skidan känns traditionell på snön vid kantning, och kanten kommer tidigt i jämförelse med mer rockade skidor. Även om jag inte har testat skidan i mjukt före, så fick jag känslan av att den kommer att vara ganska lättåkt och kvick på löst underlag. Däremot är den mer åt det kraftfulla och bastanta hållet på hårdare snö. Vad som gör mig lite tveksam är att du säger att du gillar pintailkänslan från Pontoon. Så är verkligen inte Big Pen. Den har en kraftig skärning och i jämförelse med medelskidan så har den ganska lite taper. Bakänden är bred måttmässigt och spelar en stark roll i skärets karaktär. Det var också så att jag ibland upplevde den som lite överstyrd när man hamnade bak på skidan och det är typiskt för en skida med lite taper. Den lätta tailrockern kompenserar lite för detta såklart, men rocker är så pass låg och kantnärvaron kommer så pass tidigt i svängen att man i princip kan bortse från rockern i skärets tryckfördelning och balans. Det är kul i pist, eftersom man kan liva upp en stor skida genom att ladda upp pop och retur genom att lägga på hältryck och använda sig av bakänden för svängväxlingen, men samtidigt kommer den att vara mer hooky än en mer taperad skida i lösare snö. Man kan inte få allt. Extrem har ju tittat ganska mycket på Hendryx iom att de bygger skidor åt honom också. Idén med låga taper-mått och en dominerande bakänden som detunas en aning mha rocker kommer direkt från Hendryx som jag ser det. Även den fulla effektiva kanten utan indragen skärning härstammar därifrån, alternativt är inspirerade av, alternativt har inspirerat till... beroende på vem man fråga antar jag. Det är inte heller speciellt långsökt att tro att flexprofiler och rockerideér sammanblandas en del. Oavsett vem som inspirerar vem så Extrem i princip syskonlagg till Hendryx i många avseenden numera. Så gillar du balans och grundkänsla i Hendryx så kommer du också att gilla balans och känsla i Extrem. I övrigt har jag inte testat de skidor du nämner tyvärr, så jag kan inte råda dig i frågan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Båslutsångest i skidornas djungel..
Tillbaka
Topp